Is een dashcam of een action cam beter geschikt voor een roadtrip?

ik ga binnenkort een roadtrip maken door Europa en we willen het deels ook vastleggen op video. Nu is mijn vraag wat het verschil is tussen een action cam zoals de GoPro of de wat goedkopere variant van Sony enerzijds en de dashcams anderzijds.
Ik ben opzoek naar een budgetversie die gewoon redelijk goede opnames kan maken en een beeldstabilisator heeft. Is er dan een verschil tussen dashcams en action cams?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Camera's
4.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
een dashcam is toch een soort action cam, maar speciaal ontwikkelt om geen last te hebben van de trillingen van en bewegingen in een auto?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat weet ik dus niet.. Een action cam en een dashcam hebben nauwelijks verschil zover ik weet. Ja, behalve in de prijs, waar ik de dashcams toch een stuk goedkoper kan vinden! Ik overweeg dus om een dashcam aan te schaffen en deze dan soms ook gewoon buiten de auto te gebruiken.

Antwoorden (1)

Dashcams zijn speciale cameras die je met een zuignap op de voorruit bevestigd. Deze cameras worden meestal opgeladen door de sigaretten aansteker en kunnen zonder die oplader, niet lang mee. Sommige Dashcams houden ook de snelheid en locatie bij. In jullie geval zou ik voor beide gaan, een dashcam en een actioncam. De dashcam kun je gebruiken om het rijden vast te leggen, dit is bij een aanrijding verzekeringstechnisch ook fijn om te hebben. Let wel op, sommige landen staan het gebruik van videoapparatuur niet toe tijdens het rijden.
De actioncam kun je gebruiken voor de rest van de vakantie. Er zijn echt ontzettend veel actioncams te koop, sommige beter dan de andere. Als je het goed wil doen, ga je voor een gorpo. De actioncams van Sony zijn ook erg goed. Ook heb je SJcam, die goede en betaalbare cameras heeft. Iedereen heeft een andere smaak over de merken van actioncams. Het beste kun je naar een grotere elektronikazaak gaan die meerdere merken op voorraad heeft en hier om advies vragen.