Met welke (video) lens kun je de focus zo instellen dat de hele achtergrond wazig is en de persoon voor helder?

Dat zie je vaak in films: mensen op de voorgrond helemaal helder en de achtergrond is dan wazig.
Bij mij lukt dat alleen met macro opnames en niet met grote objecten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Camera's
1.8K

Het beste antwoord

Hoe groter de brandspuntafstand van een lens hoe sneller de achtergrond wazig zal worden.
Met een telelens lukt het derhalve beter.

Echter, echt wazig maken van een achtergrond zal vaak gedaan worden door de personen apart op te nemen (blue achtergrond) en daarna te dubben op een achtergrond die langzaam wazig wordt gemaakt met de lens instelling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat heeft te maken met de scherptediepte.
Dat is het gebied in de ruimte dat voldoende scherp wordt afgebeeld.
Wat er voor en achter dat gebied valt wordt dan onscherp.

Dus als jij heel goed scherp stelt op iets in de voorgrond, dan zou je een wazige achtergrond moeten krijgen.

Maar het hangt heel erg af van de kwaliteit van je lens.

Daar komt nog bij:
Digitale compact camera's en filmcamera's hebben over het algemeen een sensor die veel kleiner is dan het formaat van b.v. kleinbeeldfilm (36mm × 24 mm).
Een compact camera heeft b.v. een sensor oppervlak van (6 mm × 4 mm). Hierdoor wordt de scherptediepte aanzienlijk groter. En hoe groter de scherptediepte, hoe meer er scherp wordt.

Ook:
Een groothoeklens (met een korte brandpuntsafstand)heeft een veel grotere scherptediepte dan een telelens (met een grote brandpuntsafstand).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Scherptediepte
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het probleem met grote objecten is, dat ze redelijk veraf moeten staan om geheel op de foto te kunnen.
Om het effect te bewerkstelligen wat je wilt, gebruik je de grootste lensopening die mogelijk is en een korte sluitertijd.
Hoe groter de lensopening , hoe kleiner de scherptediepte en dat is waar je naar op zoek bent, Kun je met de kortste sluitertijd nog steeds geen grote lensopening bewerkstelligen, zet de camera dan minder gevoelig met de DIN /ASA instellingen die je op sommige digitale toestellen tegenkomt.
Neem in ieder geval een camera met een lichtsterk objectief, deze heeft een flinke diameter en kun je dus gebruiken voor opnames met geringe scherptediepte, zolang je een korte sluitertijd aanhoudt
Ook polaroidfilters vangen meer dan de helft van het licht weg en kunnen, wederom bij de kleinste sluitertijden, de mooiste effecten geven zo je omschreven hebt.
Dus GROTE lensopening (en een lichtsterke dus grote lens)en geringe sluitertijd icm. ongevoelige DIN/ASA instelling zullen je helpen, kleur en/of polaroidfilters kunnen het effect nog helpen vergroten, zolang je de sluitertijd minimaal houdt.
Veel plezier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij hebt het over scherptediepte. Dit verschijnsel kan via 3 methoden verkregen worden:
1) Door heel dicht op een voorwerp te gaan staan. Wat jij dus merkt met macro. Maar ook niet macro kan, in combinatie met de volgende punten.
2) De diafragme (lensopening) moet zo groot mogelijk zijn (klein F-getal). Dit houd wel in dat je de camera moet kunnen bedienen met controle over dit getal
3) Hoe meer tele(zoom)-lens je hebt hoe meer onscherpte je kunt krijgen. Nadeel is wel dat je er verder vanaf moet staan en je krijgt minder veel in beeld.

Professionals werken voornamelijk met punt 2) en houden de eigenschappen van punten 1 en 3 in hun achterhoofd. Zij gebruiken dus wel professionele camera's waar zij alle controle hebben over het diafragma.

Er is ook nog bewegingsonscherpte. Dit kan mooi zijn als je wilt meetrekken met het onderwerp
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt een foto lens nodig om op je videocamera te draaien.
Die kun je los kopen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dan spreken we over een goeie professionele camera!