Hoe maak ik zo een foto waarbij ook het uitzicht buiten goed zichtbaar is?

HDR, inflitsen, belichtingsmeter instellen op het licht buiten. Allemaal leuk en aardig echter op bijgaande foto zie je een perfect belichte woonkamer en een helder uitzicht naar buiten zonder overbelichting. Hoe doe je dat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Camera's
2.5K
Antoni
9 jaar geleden
Ik vermoed dat er twee foto's zijn gemaakt: één waarin het interieur goed belicht is en één met een donkere kamer, waarbij het uitzicht naar buiten belangrijk was. Van die twee foto's zijn de goedbelichte delen gecombineerd (gephotoshopt) tot één foto, die men "in het echt" nooit zo zou kunnen maken, maar die wel uitstekend geschikt is voor promotie, reclame of welk doel dan ook.
Bordensteker
9 jaar geleden
+
De foto is wel mooi gemaakt (of “mooigemaakt”), met ook de reflectie in het grote vlakke scherm van de wand-TV.
Het diffuse en sombere gedempte daglicht buiten maakt het in elk geval nog een beetje te doen, maar er zal wel aan gesleuteld zijn. Alleen aan de schaduwen op de muur naast het kunstwerk links van de TV, en die rechts achter de TV zelf, kun je zien dat er toch een behoorlijke hoeveelheid daglicht binnenkomt, maar de karakteristieke tegenlicht-hinder lijkt op de foto verder wel weg te zijn!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat de fotograaf ook handig gebruik heeft gemaakt van het weer. Het ziet er buiten uitgesproken grijs uit en het regent geloof ik ook nog eens. Zo is de hoeveelheid daglicht stukken kleiner dan op een heldere of zelfs zonnige dag, dan had deze foto nooit zonder ingrepen gemaakt kunnen worden.

Antwoorden (4)

Er zijn meerdere mogelijkheden. Het is mogelijk dat de foto samengesteld is uit meerdere foto's waar interieur en exterieur apart gefotografeerd zijn. Het kan ook zijn dat er een polarisatiefilter is gebruikt. Een polarisatiefilter haalt de spiegeling uit glas/water/etc. en zorgt er dus voor dat je beter door het raam kan zien. Polarisatie wordt ook heel vaak in skibrillen en normale/zonnebrillen gebruikt, je zicht wordt er enorm door verbeterd in bepaalde situaties.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou ook denken samengesteld door foto te maken met 2 instellingen, en dan met photoshop samenvoegen.

Een andere mogelijke optie is om de foto te maken zodra de schemer begint in te vallen. Dan moet je de foto maken wanneer het buiten eigenlijk net zo donker / licht is als binnen, zodat je voor binnen en buiten dezelfde instellingen nodig hebt. Dan hoef je niks te corrigeren.

Misschien kwestie van proberen, dus nu (begin januari) tussen 16u en 17u om de 5 of 10 minuten een foto maken. Of met een belichtingsmeter zowel binnen als buiten meten.
9 jaar geleden
Ik krijg dit ook voor elkaar door in RAW formaat te fotograferen (dat moet je camera dan wel kunnen). In het programma Lightroom maak ik vervolgens de donkere delen (de highlights) donkerder. Omdat je in RAW fotografeert 'ziet'de camera ook datgene wat buiten is en kun je de gehele belichting achteraf in de software corrigeren, ook als je dat wilt op een deel van de foto.
9 jaar geleden
Dit is gewoon HDR. Zijn verschillende foto's (3-5) genomen vanaf dezelfde plek. Alleen steeds met een aantal stops meer/ minder. Waarbij bij de donkerste foto tegen zwart aanzit, en de lichtste foto bijna alles overbelicht is.

Met software (denk aan bv Photoshop/ Photomatix) worden deze afbeeldingen tot 1 foto gevormd met de juiste belichting..

Nadeel van de meeste HDR foto's is dat mensen teveel toning toepassen waardoor de afbeelding heel nep lijkt.. Degene die deze foto gemaakt heeft, heeft er een goede HDR van gemaakt! Ik ben van mening dat als iemand anders zich eigen afvraagt of het een HDR is of niet, je een goede HDR hebt gemaakt. (is ook mijn streven)

De foto die je nu toont lukt je niet in 1 foto in HDR omdat het dynamische bereik van de meeste consumenten camera's te klein zijn.. Wat weer resulteert in ruis in de donkere plekken.