Fotos maken van tekeningen, welke camera is daar geschikt voor?

Ik zoek een fotocamera van hoogstens 200 euro. Ik wil de camera o.a. gebruiken voor het maken van foto's van mijn tekeningen en schilderijen. Ik heb alleen geen idee welke camera daar evt. het meest geschikt voor is.

Iemand tips?
Het is vooral belangrijk dat de foto's scherp zijn. Daarnaast zou het fijn zijn
dat de kleur op de foto niet al te veel verschilt van de realiteit.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Camera's
Ritsuka
9 jaar geleden
Gaat vooral om goede lichtomstandigheden, hoeft echt niet superdure camera te zijn

Antwoorden (1)

In principe zijn bijna alle moderne camera's van de grote merken hiervoor geschikt, maar ik kan me voorstellen dat voor foto's van kunstwerken geldt dat er een ondergrens geldt voor het aantal pixels. Die ondergrens wordt bepaald door hoeveel je wilt kunnen vergroten zonder kwaliteitsverlies.
Met de Ixus-reeks van Canon heb ik tot nu toe met alle modellen de ervaring dat er mooie reproducties van schilderijen mee gemaakt kunnen worden. Scherp, met getrouwe weergave van de kleuren. Deze zijn nog geen 100 euro.

Tip:
Gebruik de zelfontspannersfunctie en zet die op bv. 1 of 2 seconden, zodat het indrukken van de sluiterknop niet zorgt voor een bewogen foto.