waarom willen we veel het liefste zoveel mogelijk megapixels terwijl we het niet eens nodig hebben?

van een camera natuurlijk, voor een beeld scherm heb je aan 5 Megapixels ruim voldoende, en voor het uitprinten op normaal papier ook.. maar waarom willen we graag meer?

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik weet wat de voordelen zijn, maar veel mensen hebben het gewoon niet nodig maar willen het wel

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Dat komt omdat in het begin van het digitale foto tijdperk, de pixels heel weinig was. Zo een 10 jaar geleden, kocht ik een dure camera met... 1.3 Mpixel.
Dat was bij lange na niet genoeg om een fatsoenlijke A4 afdruk te maken.

De fabrikanten hebben dus een hele ontwikkeling gemaakt om het aantal pixels te verhogen.

Dit is ook doorgeschoten. Wat men blijft denken dat de Mpixels het verkoop argument was van de toekomt. Hierbij doet marketing natuurlijk ook zijn werk.

Tegenwoordig zal elke verkoper zijn klant wel vertellen dat de hoge megapixels niet het absolute criteria is. Want bij elke verhogen van de resolutie worden ook de nadelen extra duidelijk.
De ommekeer was bij 12Mpixel. Hierna gingen de grote merken vooral op zoek om de ruis onder controle te houden. Dus grotere sensoren met grotere pixels.

Alleen de topfotografen voor echte billboard afdrukken zoeken nog naar de echte megapixels van 50Mpixel. Maar die werken natuurlijk met andere apparatuur.

Toch willen sommige amateur fotografen, topfotografen zijn. Zeker als zij het geld hebben om die apparatuur te kopen.
Dat zie je voornamelijk bij Chinezen. Die mensen hebben vaak de duurste spiegelreflexcamera's als gewone snapshot camera's.

Ook de MPixel waarde is natuurlijk nog een getal om mij te showen. Om beter te zijn. Kijk die van mij is 15Mpixel, hoeveel is die van jouw?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat willen we helemaal niet.
Geef mij maar een goede lens en veel zoom.
Panasonic Lumix DMC-T7 is nu een goede keus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, is in zijn soort een goede keus.
Ik heb er nu een te leen.
Maar fotograferen met een schermpje........ik kan er niet aan wennen.
Met meer megapixels kun je grotere afbeeldingen printen terwijl het toch scherp blijft.
Denk maar aan posters of aan foto op canvas enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe hoger de resolutie, hoe scherper de foto. Toen de camera's de 1 Mp-grens naderden, werd ook al gezegd dat dat overdreven was en dat je meer had aan een camera met een lagere resolutie, maar een goede lens. Ik zou graag een 100 Mp-camera hebben. Dan kon ik alles uitsnijden wat ik niet wilde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wel leuk maar als je printer het toch niet aankan heeft het weinig zin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt van je uitsnede af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt beter leren fotograferen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Trouwens, scherpte hangt af van meer factoren dan het aantal Mp.
Kreten die aanspreken. De meeste mensen denken dat ze dan het neusje van de zalm kopen. Men verdiept zich niet genoeg in de mogelijkheden. Voor de handelaren is het alleen maar gemakkelijk, hard roepen: 10 MEGAPIXELS, en het wordt verkocht.
14 jaar geleden
Ook dat is weer een uitvinding van de reclamejongens! het gaat net zo als enige jaren geleden met scheermesjes. Fabrikant A komt plots met een apparaat met 3 mesjes,scheert veel beter en gladder. B kan natuurlijk niet achterblijven en komt dan met eentje met 4 mesjes! Scheert nog gladder en beter. Zo gaat het dus ook met de pixels,ze geven je de indruk,hoe meer pixels,hoe beter! En de consument tuint er wel weer in! Zat in het scheermesjes verhaal nog een kern van waarheid,hier is het kul.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat mij om het promoten van de uitvinding,niet dat die reclamejongens er voor verantwoordelijk zijn! De reclamejongens vinden alleen maar gebakken lucht uit.
Mensen willen dat omdat verkopers het nog steeds als verkooppraatje gebruiken.
Mensen geloven graag in mythes.

Vervolgens hebben ze een goedkoop beeldscherm, met een veel te lage resolutie en wat niet gecalibreerd is....
Of ze laten printjes maken op slecht papier en zelden groter dan een A4.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is net als met heel veel andere apparaten die tegenwoordig verkrijgbaar zijn, de marketing wil ons allemaal laten geloven, en slagen daar vaak ook in, dat we het nodig hebben. "Nu met nog meer megapixels" en alle gekken rennen weer naar de winkel.
Zelfde met TV's , eerst plat, dan breed, dan hd en nu willen ze ons aan de 3D, terwijl ze nog steeds geen fatsoenlijk apparaat hebben zonder extra kastjes en kaartlezers, en de helft van de uitzendingen nog in 3:4 en analoog zijn.
Het is allemaal gebakken lucht, hoewel voor sommige doeleinden die grote aantallen megapixels wel rendabel kunnen zijn (voor fotografen die op groot formaat dienen aan te leveren), voor huis, tuin en keuken gebruik is ±10Mp zat