Hoe voorkom ik een rolling shutter effect bij het filmen van strobe?

Nou heb ik laatst een aftermovie gemaakt voor een random feest. Hier werd heel erg veel gebruik gemaakt van een stroboscoop, bij het filmen van shots met de strobe aan krijg ik een rolling shutter (zie filmpje). Nu weet ik technisch dat dit te maken heeft met je sluitertijd, maar is er een manier dat ik dit kan vermijden?

Gebruikt in het filmpje: Nikon D7000 met 50mm ƒ/1.8 (1080p 24fps, sluitertijd 1/50, ISO 800 tot 1600, diafragma 1.8 tot 2.8)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Camera's
1.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zou je het filmpje in de reactie hieronder kunnen zetten?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je al eens een langere sluitertijd geprobeerd, zeg 1/30? Geeft wel wat meer bewegingsonscherpte, maar je moet wat. Overigens vind ik een paar shotjes met rolling shutter effect niet storend, past wel in de sfeer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel vet filmpje, strak geëdit, maar waarom is het zwart groen? Zelfs de balken zijn niet zwart. Waarom zijn er eigenlijk balken, voor de esthetiek? Is het 1.85:1 ? Mooiste stukje de DJ op 0:15 meesterlijk.

Het beste antwoord

Je zou vooraf met die lichtman kunnen afstemmen of hij met z'n strobe ook op 24hz gaat zitten(of een veelvoud ervan) Die dingen zijn regelbaar, dus voordat het feest begint even een testopname maken en zo de juiste/fijnste frequentie instellen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Goedendag, ik maak zelf ook aftermovies. En dit probleem heb ik zelf ook. Helaas is dit niet te voorkomen. Zolang je in 24fps met 1/50 filmt heb jij alles al gedaan om banding etc te voorkomen. De enige tip die ik kan geven is om in de montage niet teveel strobeshots over te laten in de uiteindelijke edit. Vlak na de drop een shot is natuurlijk prima. Maar na 10sec word je er echt gek van. Verder kun je natuurlijk altijd op de avond zelf naar de lichtman stappen want niemand vind stroben leuk als het de hele avond duurt. Wat je voor closeupjes kan doen om dit deels te maskeren is met een videolamp filmen. Maar dat is eigenlijk wat je juist niet wil omdat dat lelijker is en je daarom geen lichtsterk spul hebt gekocht. Toch heb ik er altijd een bij me voor dit soort feesten.
Veel succes!