Welke systeemcamera voor de beste onscherpte in achtergronden?

Ik wil graag een sysyteemcamera kopen, tweedehands is geen probleem. Ik zit al een tijd te zoeken en zie dat ik voor onscherpte in de achtergrond een toestel nodig heb met een mogelijkheid tot kleine scherptediepte. ook wil ik een toestel dat hoge kwaliteit foto's maakt.

welke sysyteemcamera's zijn aan te raden? (eventueel ook welke juist NIET?)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Camera's
paulus811
9 jaar geleden
Een onscherpe achtergrond kun je met iedere camera krijgen door een groot diafragma te kiezen (een laag getal).
gvrox
9 jaar geleden
Maar dan moet je lens ook wel ver genoeg open *kunnen*, de sleutel hier is dus de lens, niet de camera. Elke systeemcamera is in principe goed, en gaat het om de lens die je erbij koopt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat wil je gaan fotograferen petitfleur? Dat is is wel handig te weten in dit geval, lanndschappen, portret, bloemetjes ?? ??

Het beste antwoord

Wat Paulus en Gvrox zeggen is slechts gedeeltelijk waar. Er is wel degelijk verschil in scherptediepte tussen verschillende typen camera's.

Er gelden 3 grondregels: je kunt een kleinere scherptediepte bereiken naarmate
1. de beeldsensor groter is,
2. de brandpuntsafstand van je objectief groter is,
3. de lensopening groter is.

Ad 1: een camera met een full-frame sensor (24 x 36 mm) zal het beste voldoen.
Ad 2: met een telelens zijn de beste resultaten te bereiken, bij een groothoeklens wordt juist alles scherp. Een 135 mm lens was vroeger erg populair als portretlens op spiegelreflexcamera's voor 24 x 36 mm negatieven. Een zoomobjectief kan natuurlijk ook, maar heeft enkele nadelen.
Ad 3: een grote lensopening = klein diafragmagetal, aanbevolen: f2.8 of kleiner.

Het hangt van je budget af en hoe "scherp" je wensen zijn of je kiest voor alle 3 de mogelijkheden, ofwel je beperkt tot enkele daar uit. Misschien ben je al best tevreden met een "standaard" spiegelreflex camera met kleinere sensor + een zoomlens. Gewoon eens uitproberen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met een telelens bereik je niet de beste resultaten, dat doe je met een macrolens/op de macrostand, die geeft de kleinste scherptediepte.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Tjidske
Klopt, maar dan evengoed een met een grotere brandpuntsafstand. Sommigen vinden de scherpte van een macro weer te extreem. Hangt er natuurlijk erg van af wat je wilt fotograferen, bloemetjes of portretten, en op welke afstand je wilt staan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
VS wil de mogelijkheid tot een kleine scherptediepte en daarvoor is een macrolens uitermate geschikt.

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat je veel systeem camera s kan gebruiken, ook met goed resultaat.
Omdat de beeldsensor nogal wat verschil maakt zoals je hebt kunnen lezen bij verschillende opmerkingen zou ik wel zoeken naar eentje met een APS-c formaat censor.
Deze leveren heel goede kwaliteit, ook in de lagere prijsklasse.
Je kan bij de verschillende merken kijken naar de typen en formaten censoren die gebruikt worden.
Grotere worden nauwelijks gebruikt of worden erg duur.
Er zijn wel een aantal die kleinere types gebruiken, b.v.bij Nikon en Olympus.

Naast de camera s moet je vooral naar de lens kijken maar dat houdt ook in dat je moet weten welk(e) onderwerp(en) je meest gaat fotograferen.
Zoomlenzen zijn natuurlijk meer allround maar hebben ook nadelen, vaak zijn ze minder lichtsterk. Iets wat je graag zou willen dus.
Misschien is dus de al genoemde macro lens zo gek nog niet. Ze zijn redelijk lichtsterk, heel scherp en je kan heel dichtbij nog scherpstellen (overigens ook tot oneindig zoals een gewone lens)

Succes met je keuze!