Ik zoek een nieuwe lens. Welke is het beste geschikt voor mijn situatie fotografie?

Ik ben Koen, 18 jaar en fotograaf al zo'n 6 jaar. Ik ben momenteel in het bezit van canon eos 1000d en een sigma 18-200 f3.5-6.3 DC. Ik doe al ruim 5 jaar vooral aan 112fotografie, Naast dit houd ik er ook uiteraard van om andere dingen te fotograferen. Ik ga tegenwoordig ook wel eens naar schiphol om vliegtuigen te fotograferen. Zelf heb ik het de laatste tijd vaak over een 70-300 lens.. Dit omdat ik toch wel vaak merk dat wat meer mm's aan te pas kan komen bij mij. Verder is het ook erg handig op bijvoorbeeld schiphol, om toestellen dichterbij te halen, maar ook uiteraard op vakantie waar het eigenlijk altijd wel aan te pas kan komen. Nou heb ik het er ook met een goede fotograaf over gehad en hij gaf aan dat een lichtsterke 70-200 lens mij wel goed zou doen met mijn situatie. Maar nou ben ik van mening als ik een 70-200mm lens koop dat ik ook een 24-70mm 2.8 moet hebben om zo de aansluiting te hebben op de andere lichtsterke lens. Maar dit is natuurlijk erg prijzig. ik zit nou dus erg te twijfelen over wat ik nou precies moet doen. Welke lens ik moet kopen. Voor een goede 70-300mm gaan van tamron of sigma of voor een lichtsterke 70-200 2.8 lens. Ik hoop dat jullie mij wat kunnen helpen! Ook aan de hand van de situatie. Het 112fotografie wat ik doe. Misschien dat er wat mensen bekend hier mee zijn

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Camera's

Antwoorden (3)

Zelf heb ik de 70-300mm lens van Tamron en ik merk heel snel dat ik problemen krijg met de diafragma. Deze gaat zover ik uit mijn hoofd weet tot minimaal F/4 en dat is op 70mm. Wanneer je hem op 300mm zet kan hij minimaal F/5.6 aan. Wat ik zou doen in jouw situatie is een 70-200mm F/2.8 lens kopen in de zomer is de tamron lens redelijk maar in de winter kom je dus al snel met het probleem dat je lens gewoon te weinig licht opvangt.

Nu kan het zijn dat omdat je die extra 100mm niet hebt je de inzoom gaat missen. Maar vanwege de F/5.6 diafragma heb je al snel dat je fotos toch niet scherp zijn wanneer je hem volledig inzoomt. Dan kun je beter een foto kleiner maken om alsnog het onderwerp dichterbij te krijgen. Dan dat je met een programma de scherpte moet gaan aanpassen, want dat heeft niet het zelfde effect.

Note: De 70-300mm lens was mijn grootste miskoop. Wanneer je echt professioneel bezig wilt zijn, koop dan lenzen van Canon zelf. Ze zijn duurder, maar veel beter dan de Tamron en de sigma lenzen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Je hoeft trouwens niet perse een 24-70mm lens te hebben omdat je een 70-200mm lens koopt. Dat ligt puur aan wat jij wilt doen met je fotografie. Het klinkt meer dat je de 70mm als aansluiting ziet van de 70-200mm lens. Omdat het begint met 70mm en de ander eindigt met 70mm. Ik red mij heel goed met mijn standaard lens, 18-55mm die F/3.5 - F/5.6 aankan. Het ligt dus puur aan wat je belangrijk vind en wat je fotografeert.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je trouwens een linkje voor me welke 70-200mm je zou willen kopen?
Ik zou ook voor de 70-200 f2.8 gaan, wat je aan mm te kort komt kan je deels door het croppen goed maken. Mijn ervaring is dat hoeveel mm je ook hebt je altijd te kort hebt, altijd meer wilt.
Met de 70-200 kan je ook uit de hand fotograferen met de 70-300 gaat dit al weer een stuk minder goed en heb je sneller een statief nodig. Ik zit niet zo in de Canon lenzen (heb Nikon) maar over het algemeen zijn de Canon en de Nikon lenzen toch het beste.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb zelf ook een 70-200 2.8 en hij bevalt me erg goed. Het is vooral erg fijn om een lichtgevoelige lens te hebben waarbij je diafragma niet verandert als je in- of uitzoomt.