Waarom ziet een film er anders uit dan wanneer ik iets film met mijn camera?

In een film lijkt alles zachter van beeld. Let er maar een sop, er zit een groot verschil tussen amateur opnames en film. Komt dat door een andere techniek, werken ze het bij, betere belichting......

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Camera's
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien heeft het wel met het aantal frames per seconde te maken?

Antwoorden (6)

De professionels hebben veel meer ervaring en veel betere apparatuur dan wij gewone sterfelingen hebben. Natuurlijk komt dat heel anders over. Verschil moet er zijn toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit komt doordat jouw filmapparatuur minder dan 20 duizend heeft gekost.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is ook een groot verschil tussen mijn foto's gemaakt met mijn Canon 20D en foto's gemaakt met een mobieltje of een compact camera.

Die Canon is een semi-professionele digitale SLR met de snelheid, precisie en flexibiliteit die je ook aantreft bij high-end film SLR-camera’s.
Het heeft te maken met de kwaliteit van de apparatuur, de body en de objectieven, de lenzen.
Bij filmapparatuur is dat net zo.

Maar ook:
Professionele filmmakers weten heel goed wat het licht doet, hoe het valt, waar het vandaan komt, wat de beste uren van de dag zijn. Verlichting en ook belichting.
Zij weten ook heel goed hoe zij het beste uit hun apparatuur kunnen halen.
Zij weten ook heel goed welke standpunten, welke effecten gewenst zijn voor welke scenes en opnamen.
Zij weten alles van diafragma, scherptezones, focuspunten, noem maar op.

En, net als bij fotografie, is de nabewerking heel belangrijk en ook dat is een vak apart.

Amateurfilms kunnen heel goed zijn, maar vaak is het slordig. Tegenwoordig moet alles snel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Camera's van echte films zijn heeeel goed, en heeel duur.
En die cameramannen zijn ook nog eens SUPERGOED!!
Jou camera is misschien niet zo heeeel duur en jij bent misschien ook niet SUPERGOED in filmen...
dus daarom
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Buiten al het bovenstaande wordt er bij films ook erg veel gebruik gemaakt van filters. Ieder filter heeft een specifieke eigenschap (verzachten, minder licht, dunner lijken) en soms zijn er 6 tegelijkertijd in gebruik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt omdat digitale foto's anders reageren dan analoge films.

Ik probeer het uit te leggen. Het bereik van zwart naar wit is op een analoge film iets van 5 stops (1 stop is een verdubbeling van het licht, 2stops is 2x een verdubbeling). Voor een diafilm is dat zelfs nog minder, namelijk 3 stops.

In de digitale camera's is het bereik 7 stops. Een digitale camera kan dus meer lichtverschillen opnemen. Maar dat houdt ook in dat het beeld vlakker wordt, er is immers minder ECHTE zwart en wit in het beeld als met analoog.

De camera probeert altijd om het hele beeld van wit naar zwart op de film te krijgen. Als het verschil binnen het filmbereik valt dan lukt dit. Anders krijg je of veel zwart of veel wit. Vooral in de volle zon is het contrast gewoon te groot.

Professionele fotografen weten dit en zullen altijd een nabewerking doen van het digitale beeld. Heel eenvoudig, ze maken het zwart zwarter en het wit witter. Dit kan je in photoshop doen met levels.
Het beeld krijgt dus meer contrast, maar ook helderde kleuren. Wat jij dus noemt zachter, noem ik dus vlakker, grijzer.

Zie foto's en de link voor een tutorial.