Hoe kan ik mijn lens van mijn digitale camera repareren?

Hallo mensen,
ik heb sinds kort een probleem met de lens van mijn camera, als ik hem aan zet, blijft hij soms vast hangen, of als ik hem uit doe ook. Om dit te fixen moet ik een paar tikken tegen de lens geven, zodat hij eruit gaat. Als ik hem uit wil zetten ( de lens gaat uiteraard naar binnen) Moet ik er een beetje druk opzetten zodat hij goed naar binnen gaat. Maar dit lijkt me niet bepaald goed voor je camera. Ik heb hier een voorbeeldje ;

https://www.youtube.com/watch?v=JZDvSOszS4Y&feature=youtu.be

Het is een Casio Exilim ZS10.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Camera's
2.1K

Het beste antwoord

Het klinkt dat de tandwieltjes die er voor zorgen dat je lens in moet zakken niet goed in elkaar grijpen. Dit kan slijtage zijn, maar dat lijkt me snel voor een toestel dat hooguit 3 jaar oud kan zijn. Mogelijke oorzaken kunnen zijn:
- de camera is gevallen en de tandwieltjes staan niet meer helemaal goed,
- De lens is een (of meerdere) malen met geweld ingedrukt waardoor snellere slijtage kan optreden.

Meest waarschijnlijk
- Er zit (of zat) een vuiltje (bijvoorbeeld een zandkorrel) tussen de verschillende uitschuivende onderdelen van de lens. Door de wrijving die hierdoor ontstaat moet de motor meer kracht leveren terwijl er geen beweging is. Hierbij kunnen tandwieltjes dit klepperende geluid geven. Soms kan je met een blaaskwastje de vervuiling weg blazen, helaas vaak ook niet.

Ik weet niet wat je voor de camera betaald hebt, maar mijn ervaring is dat het vaak goedkoper is een nieuwe camera te kopen dan een reparatie uit te laten voeren. Daarbij komt dan ook nog dat je niet gaat weten of een reparatie überhaupt mogelijk is maar je toch moet betalen voor het opsturen naar de fabriek, of voor het onderzoek naar de oorzaak.