ik heb beschadigde foto's op mijn sd kaart, op de camera lijken ze normaal. Hoe kan ik deze foto's herstellen?

ik heb foto's gemaakt met een Canon 600D en nu zijn een aantal foto's van de transcend SD kaart beschadigd. op de camera lijken ze normaal. Als ik de SD kaart in de computer stop lijken ze bij het "pictogrammen"overzicht ook normaal, maar als ik ze open vallen grote delen van de foto's weg.

Heeft iemand enig idee hoe ik deze foto's toch heel kan overzetten op de computer?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Camera's
7.5K
gvrox
9 jaar geleden
Kun je op de camera wel inzoomen op de gemaakte foto's ? Ze kunnen onbeschadigd lijken omdat aan het begin van de file een thumbnail is opgenomen, maar als je nog in kunt zoomen en details zien dan is de data nog niet verloren.

Antwoorden (3)

Je kunt proberen om software te gebruiken om deze bestanden te herstellen (of recoveren). Er bestaat software waarvoor je moet betalen maar er is ook gratis software verkrijgbaar (kijk even naar de link).
Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dank je. ik ga het proberen Iemand anders vroeg nog of ik het beeld wel in kon zoomen. ik probeerde dat net maar er komt nu een hele kleine versie van de foto in beeld waar bij staat "foto weergeven niet mogelijk"
Je kunt inderdaad proberen je SD-kaart te recoveren. Transcend heeft daar eigen software voor. Zie bron. Dit is gratis te gebruiken.

Je foto's terughalen kan tot laatste keer formatteren. De foto's van daarvoor kunnen niet teruggehaald worden.

Het kan zijn dat er een fout zit in het wegschrijven en dan heb je de kans dat ook bij het terughalen de foto's maar ten dele zijn terug te halen. Maar wellicht heb je geluk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vraag is ook even probeer je de foto te lezen vanaf de sdkaart of had je ze al gekopieerd naar de harde schijf ?
het is wellicht mogelijk dat het lezen vanaf de sd kaart niet goed gaat
maar zodra je ze kopieert naar de harde schijf dat dat probleem weg is

Andersom is trouwens ook mogelijk,
probeer ze eens rechtstreeks te lezen vanaf de sd kaart via de pc. zonder ze eerst naar de pc te kopieren.

ook kan het via een andere usb poort proberen succes hebben.

lukt het daar wel selecteer en kopieer dan de hele foto via de knip en plak optie (eigenlijk kopieer en plak in dit geval)
en maak bijv via paint een new bestand te maken en plak dan via copy and paste de hele foto naar een nieuw bestand met een andere naam , op de PC !
is wellicht bewerkelijk maar wel veilig.

Er is ook de mogelijkheid een schijf controle uit te voeren op je SDkaartje (via windows)
rechklikken op je SD kaart ?

iets als Recuva werkt, (denk ik), niet omdat het hier gaat om foto's die niet helemaal weg zijn op de SD kaart
recuva zoekt naar "geheel verwijderde" bestanden en dat is in dit geval niet aan de orde.
Schijf controle zoekt wel naar corrupte files en zal proberen de data te verplaatsen en ze in de volgorde te houden die bij dat specifieke bestand hoort.

maar probeer dat pas als de eerste twee opties niet werken.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dank! hoe werkt zo'n schrijf controle? zie helaas niets als ik rechter muisknop klik. verder de andere opties geprobeerd maar die werken helaas ook niet :(