Hoe zorg je dat je geen donkere foto's krijgt met een sluitertijd?

Ik heb al een tijdje een canon 1100d, maar ik snap de instellingen van AV en TV niet zo goed. Want hoe maak je nou een foto in het donker? De sluitertijd (of naja, ik denk dat het zo heet, zegmaar het maakt heel sloom een foto) is niet echt goed. Want in plaats van dat het in 1 keer een foto maakt duurt het iets van 5 secondes en dan is het heel wazig. Maar als ik op tv de sluitertijd heb aangepast en ik maak een foto, is de foto heel donker. Dan kan ik wel iedere keer gaan flitsen, maar soms is dat geen optie. Als ik de ISO hoger zet (bijvoorbeeld op 800) (overdag zet ik hem het liefst op 100 of 200) krijg je erg veel ruis.
En kan iemand me toevallig ook meet informatie geven over wat bijvoorbeeld een standaard instelling is overdag en 's avonds bij zowel TV als AV?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Camera's
1.1K

Antwoorden (1)

Op 800 iso zijn moderne sensors goed genoeg. Een lichtsterke groothoek lens gebruiken op f1.4 tot f2.8 helpt ook wat. Ik zet de camera vrijwel altijd op Av (A), maar veel moderne cameras hebben ook gewoon programma keuzes voor night shot. Je kunt overigens prima foto's nemen op lange sluitertijden als je een statief gebruikt. Je foto's zullen er over het algemeen ook veel beter uitzien als je vaak een statief gebruikt. Als je uit de hand schiet de camera stevig tegen je hoofd drukken, kijken in de zoeker wat de sluitertijd is. Bij een 50mm lens wil je het liefst sluitertijden korter dan 1/100 s, bij 100mm korter dan 1/200ste seconde.Als dat niet het geval is gewoon de ISO omhoog schroeven. Met beeldstabilisatie kan je met ietsmlangere sluitertijden ook nog goede fotos maken, dat moet je eigenlijk een beetje uitproberen enmop ke computer eens kijken wat de beste resultaten geeft qua ruis en bewegingsonscherpte, ruis kun je ook nog vrij goed uitfilteren in photoshop, bij egale gebieden is het storend, maar in stukjes met veel detail enm
struktuur valt het niet op en kun je het laten zitten. Bewegingsonscherpte is eigenlijk niet te corrigeren.
TV gebruik je over het algemeen in slecht verlichte sporthallen, om de actie toch mog vast te kunnen leggen of bij meer artistieke fotos waarmee je beweging vast wilt leggen door de camera een stukje mee te trekken en je juist een sluitertijd van een paar tiende secondes wilt. Zelf gebruik ik het eigenlijk nooit.

Flitsen vanaf de camera kun je eigenlijk het beste beperken tot zonnig weer, om de schaduwen wat op te lichten en de ogen een beetje te laten fonkelen. Met een grote flitser via het plafond krijg je ook nog wel aardige resultaten als het donker is.