Kan een spiegelreflex camera objectief ook altijd 'gefocust' blijven?

De titel is enorm vaag, ik begrijp het. Maar aan de hand van dit voorbeeldje moet het wellicht duidelijker worden.

Ik wil graag met mijn D3200 van Nikon een takeoff en landing filmen, alleen het probleem met zo'n objectief is, is dat hij altijd focust op 1 punt: wat ik eigenlijk wil is dat een lens gewoon 'altijd' gefocust is op welke afstand je de objectief ook houdt.

Voorbeeld A.1
Gefocust: http://i.gyazo.com/840fafea7c618380d3e77f0b032f86a4.png
Dichterbij: http://i.gyazo.com/8fa0b726d19ab6c828b4357f52e7e1c4.png

Snappen jullie het?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Camera's
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry ik heb weinig kennis van fotografie. Maar ik volg het wel mee. Wat is een objectief btw?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een objectief is een lens van een spiegelreflexcamera.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je wel voor je objectief antwoord! :)

Het beste antwoord

Je kunt twee dingen doen om je onderwerp altijd scherp te houden.

De eerste manier is: continue scherpstelling. De meeste camera's hebben daar een stand voor. Dus ook als je de ontspanknop half indrukt, daarna het onderwerp beweegt, en je daarna de ontspanknop pas helemaal indrukt, blijft de camera scherpstellen op het bewegende onderwerp. Ook als je de ontspanknop continu ingedrukt houdt om achter elkaar foto's te maken, blijft de camera in die stand continu scherpstellen.

De eenvoudigere camera's hebben enkele voorgeprogrammeerde sets instellingen. Je zou voor de sportstand kunnen kiezen, bij veel camera's houdt die onder andere in dat de camera blijft scherpstellen, ook als je onderwerp snel op je af beweegt of van jou vandaan beweegt.

De tweede manier is: een zo klein mogelijk diafragma (groot F-getal) kiezen. Bij een groot diafragma (klein F-getal) komt alleen datgene waarop je hebt scherpgesteld scherp in beeld; alles wat dichterbij of verder weg is, wordt onscherp. Hoe kleiner je diafragma (hoe groter je F-getal), hoe scherper dingen worden die dichterbij of verder weg zijn dan het scherpstelpunt.

Bij een klein diafragma (groot F-getal) is scherpstellen dus niet meer zo heel belangrijk, omdat de scherptediepte zo groot is. Let er wel op dat bij een klein diafragma nog maar weinig licht op de sensor komt. Om geen bewegingsonscherpte te krijgen vanwege lange sluitertijden, zul je een hogere ISO-waarde moeten instellen als je een klein diafragma gebruikt.

Cryofiel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Top antwoord! Alleen, tijdens het filmen wordt het niet continu scherp gesteld. Met foto's is het inderdaad zo dat als je de D3200 op een sportstand zet, blijft ie continu scherpstellen. Bij het filmen gebeurt dat niet. Ik heb inmiddels gekeken bij de instellingen van de D3200 en ik kan het objectief gewoon uit zichzelf laten scherpstellen. Scherptestelstand is dan AF-F (Fulltime servo-AF). Denk dat het probleem dan merendeels is opgelost.
Cryofiel
9 jaar geleden
Dat is wat ik bedoelde: een stand kiezen waarbij continu wordt scherpgesteld. Bij elke camera heet die stand net wat anders; ik ken de Canon niet, dus ik wist niet dat Canon het AF-F (Fulltime servo-AF) noemt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb nog altijd een Nikon :)
Cryofiel
9 jaar geleden
Oeps, sorry, niet opgelet.

Andere antwoorden (1)

De meeste moderne spiegelreflexcamera's kennen inderdaad een dynamische autofocus. In deze stand blijft het objectief continue scherpstellen op het bewegende onderwerp zelfs al komt het recht op je af.