28-80mm Macrolens ook te gebruiken voor gewone fotografie en portretfotografie?

Ik wil graag een 28-80mm Macrolens van minolta kopen maar mijn vraag is of ik die ook kan gebruiken voor gewone foto's en portretfotos of kan ik dan beter een minolta 35-80mm lens kopen? Die 35-80mm lens is een standaard lens. Mijn vader heeft nog een minolta 35-70mm lens liggen dus welke kan ik het beste kiezen?

Ik heb al een sony 18-55mm en een Tamron 70-300mm. Ik heb een sony a37 body.

Welke lens zou echt iets toevoegen? En met welke zou ik ook mooie portretfotos kunnen maken?

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik vind het trouwens wel super leuk om macrofotos te maken dus daar zou ik hem ook voor kopen, maar ik wil ook graag weten of je er ook anders mee kan fotograferen dan alleen macro.

Toegevoegd na 1 uur:
De tamron is trouwens een 70-300mmTele-macro lens met macro van 180-300mm

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Camera's
1.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De tamron lens heeft wel een macro stand van 180-300mm en de lens zelf is een Tele-macro lens maar ik vind het zo vervelend dat ik dan heel erg veraf moet gaan staan dus daarom wil ik graag eentje voor wat dichterbij maar welke van de drie die ik in mijn vraag beschreven heb zou echt iets toevoegen Daan mijn collectie?

Het beste antwoord

De 28-80 is een zogenaamde "transstandaard" zoom.
Een standaard lens dus, met als extra'tje dat ie redelijk dichtbij kan scherpstellen.
Een echte macro lens is 99% van de gevallen een vast-brandpunt lens, ik heb maar één keer een bericht gelezen over een speciale zoom-macro, en dat is al mer dan 15 jaar geleden, staat al lang niet mer in de catalogus.
Je kunt die 28- 80 dus gewoon gebruiken, maar veel toevoegen doen ze alletwee niet, je schrijft dat je een 18-55 en een 70-300 hebt, enigste wat je dus toevoegt (in beide gevallen) is dat stukje van 55 tot 70. Eigenlijk de moeite niet waard, tenzij een van beiden een 2.8 objectief is, dan heb je wat meer licht ter beschikking.
Houd er ook rekening mee, dat de 35-80 eigenlijk 53-120 is, zeg maar standaard tot matig tele, en de 28-80 overeen komt met 42-120, dus ook standaard tot matig tele, het groothoek gedeelte mis je dus bij beiden. (18-55 komt over een met 28-78, groothoek tot portretlens).
Succes met je hobby!

Toegevoegd na 3 minuten:
Over macro: ik heb zelf een 105 macro lens, en op een camera als die van jou, met aps formaat sensor is dat een goede brandpunt, want omgerekend 155 je kunt er redelijk dicht opkruipen, maar ook wat meer afstand houden. De twee zooms die je noemt kunnen wat macro betreft ook niet tippen aan een echte macrolens.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kan de 28-80mm minolta lens namelijk overkopen van een vriendin van mijn vader voor 20,- hij is dan wel tweedehands maar minolta kan je (volgens mij) niet meer nieuw kopen en mijn vader heeft een analoge camera gehad en van hem had ik ook die telelens gehad en hij zei dat de kwaliteit wel goed is. Dus is het de moeite waard om hem te kopen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor 20 euro zeker. Maar om echt macro te doen later dan maar een echte macro-lens aanschaffen!

Andere antwoorden (1)

Ja zeker kun je die lens als gewone lens gebruiken. Vult ook de hap in jouw lenzenbestand.