Welke camera is geschikt voor het inzoomen van minimaal 3500meter?

Ik heb een camera nodig waarmee ik vliegtuigen kan fotograferen die minimaal 3500m van mij verwijderd zijn. Iemand een suggestie?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Je hebt het dan over een driehoek van 80 meter basis (lengte grootste vliegtuig) met een hoogte van 3500 meter. Aan de camerakant is de basis35 mm en zou de hoogte dus (3500/80)*35 mm moeten zijn, dat is 1531 mm. Voor een vliegtuig dat het halve beeld vult heb je dan dus een 800 mm lens nodig. Je zou een 400 mm lens kunnen gebruiken met een 2* teleconverter. Een ander mogelijkheid is een sterrenkijker of spiegelobjectief waar je een camera aan monteert. De 400 mm met een 2*converter lijkt me nog de meest reele optie.

Van de superzoomcamera's kun je de Canon SX 50 HS (1600 mm equivalent of de Panasonic FZ 70 (72) (1200 mm) overwegen. Bij de panasonic kun je nog een teleconverter aanschaffen. die 1.7 keer vergroot. Voor jouw doel is de Canon dus de beste optie. De betere panasonic, de FZ 200 gaat slechts tot 600 mm, met teleconverter dus ongeveer 1000 mm. Neem ook een goed statief mee, elke trilling van het toestel wordt namelijk enorm uitvergroot. Er worden ook speciale statiefkoppen verkocht om aan autoramen te bevestigen, dat is in de praktijk van het vliegtuigspotten misschien ook wel handig. Alternatief is een rijstzak in de vorm van een peuterbroekje die je over de raamopening legt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je moet een camera hebben met wisselbare lens. Hierop plaats je een telelens og zoomlens.
Telelenzen en zoomlenzen heb je in soorten en maten, dus dat wordt een persoonlijke voorkeur.