wat is een goede MACRO lens voor mijn nikon D3200?

Goede dag iedereen,

deze vraag is al vaak gesteld, i know, maar wil het toch even vragen. alvast bedankt. :)

ik heb dus een nikon D3200 met als volgende lenzen: AF-S nikkor 18-55mm 1:3.5 - 5.6 G en de AF-S nikkor 55-300mm 1:4.5 - 5.6 G ED

maar zou dus nu ook nog een macro lens willen hebben, wat raden jullie mij aan? Ik zou graag wel een lens hebben die lang mee gaat, dus niet dat ik er ene koop en een half jaar later denk van damn wat heb ik gekocht en dat ik weer een andere moet gaan kopen. Maar het moet dus niet het duurste model zijn

liefst van al heb ik een lens van het merk Nikon zelf, maar mag eventueel ook Sigma of Tamron zijn

alvast super bedankt :)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Camera's
2.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
kleine correctie: Hoe langer de brandpuntsafstand hoe GROTER de achtergrond wordt, maar ook waziger, dus vaak minder storend. Maar 180 op DX geeft effectief 240mm, en is dan vaak wat veel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ok super bedankt, dit heeft me al een stap dichter bij gebracht

Antwoorden (1)

Leuke hobby, kost wat geld, maar dat wist je al.
Ik heb zelf de mazzel gehad de Micro Nikkor 2,8 105 te kunnen kopen, een hele goeie, maar er is ook een Micro Nikkor 60mm en een 40 of 45 mm. Geen van de drie zal teleurstellen, je moet alleen even nadenken wat je er mee wilt gaan fotograferen. Daarmee bedoel ik: als je hem wilt gebruiken om postzegels te fotograferen is de kortste het best, wil je insecten e.d. kieken kan ie niet lang genoeg zijn......
Met de 105 op DX zit je dan toch wel goed (ik heb een 7000).
Eerlijkheids halve: er is ook een zeer goede Tokina 100 macro, en een 90 of 95 Tamron, en een Sigma, maar Sigma draait voor Nikons de verkeerde kant op, wat vervelend kan worden als je Nikkors gewend bent.
AAn jou de keus, Kijk eens bij kameraexpress of foto konijnenberg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Super bedankt voor uw reactie :) ik heb al u lenzen eens opgezocht en ze zien er inderdaad best interessant uit Nu mijn voorkeur zou eerder naar de micro nikkor 105mm gaan, gewoon zodat ik alles van nikon zelf heb, maar vind deze persoonlijk net iets te duur, tenzij dit een echte aanrader is tegenover de andere lenzen, maar heb ook vaak gehoord dat je natuurlijk ook betaald voor de naam en dat de andere even goed of soms zelfs beter zijn. dus als ik dan voor een andere zou gaan zou het de tokina 100mm worden, al heb ik nog nooit van dit merk gehoord, maar overal lees ik er wel goede reacties over. maar heb toch nog een paar vragen. 1) de micro nikkor 2.8 105mm is de enigste die een beeldstabilisator heeft, en de andere hebben dit niet. Maakt dit iets uit? 2) al deze lenzen hebben een andere lensconstructie, wat is dit juist en maakt dit iets uit? 3) bij de micro nikkor 60 mm zijn er 2 soorten, wat is hier het verschil?
- nikon AF-D 60mm f2.8 micro-nikkor
- nikon AF-S 60mm f2.8G ED micro 4) bij de Tamron 90 mm zijn er ook 2 soorten, wat is hier het verschil?
- F2.8 DI Macro 1:1
- F2.8 DI VC USD Macro 1:1 5) ik heb ook eens naar de prijzen gekeken, en deze verschillen natuurlijk ook wel.
- de micro nikkor 2.8 105mm --> €729
http://www.kamera-express.be/product/117265/nikon-af-s-105mm-f-2-8g-if-ed-vr-micro1/ - de nikon AF-D 60mm --> €429
http://www.kamera-express.be/product/103058/nikon-af-d-60mm-f-2-8-micro5/ - de nikon AF-S 60mm --> €446,49
http://www.redcoon.be/B143650-Nikon-AF-S-Micro-60mm-28G-ED_Vast-Brandpunt?xtmc=micro+nikkor+60+mm&xtcr=2 - de Tokina AT-X AF 100mm --> €449
http://www.fotokonijnenberg.be/tokina-100mm-f2-8-at-x-macro-nikon - de Tamron 90mm F2.8 DI Macro 1:1 --> €399
http://www.fotokonijnenberg.be/tamron-90mm-f2-8-di-macro-1-1-nikon-1 - de Tamron 90mm F2.8 DI VC USD 1:1 --> €499
http://www.fotokonijnenberg.be/tamron-90mm-f2-8-di-vc-usd-macro-nikon-1 alvast super bedankt, en sorry voor mijn vele vragen, maar ik koop liever onmiddelijk een goed objectief, dan binnenkort alweer een ander.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ohja, mijn doel is voornamelijk om dieren te fotografen, dit lijkt me super met een macro camera en bloemen enzo zouden er ook wel bij horen maar dus geen postzegels enzo maar klopt het ook dat je met macrolens ook gewone foto's kan maken, want had op flickr foto's gezien van iemand die foto's had gemaakt met de tokina 100mm en daar waren macro maar ook gewone foto's bij nogmaals super bedankt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik heb wel geen statief, dus het zouden ook foto's uit de hand zijn, mijn statief is voor een volgende aankoop, dus zonder statief zijn deze lenzen dan ook goed? merci
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verschillende vragen door elkaar:
De Nikor 2.8 105 heeft VR ook de Tamron heeft antie bibber, VC heet het daar, en dat is ook het verschil tussen die twee Tamrons. Het heeft inderdaad voordeel om een vorm van anti bibber te hebben.
Lensconstructie heeft soms inderdaad consequenties. De Nikkor heeft IF, internal focussing, hij wordt niet langer, maar eigenlijk wordt de brandpuntsafstand wat korter, de Tokina wordt wel langer. Gevolg is, dat de Nikkor wat sneller focust.
"Gewone" foto s maken gaat bijzonder goed met dit soort objectieven, voordeel is dat ze lekker veel licht doorlaten (2,8), en als laatste: Zolang er voldoende licht is, kun je fantastische macrofoto's maken zonder statief, zeker als je ook nog over een vorm van VR beschikt, hou er echter rekening mee dat je, als je zo dicht op je onderwerp kruipt, wel een klein diafragma moet gebruiken om nog wat scherpte diepte over te houden (vaak f11 of 16), maar met jouw camera kun je makkelijk tot ISO800 gaan en dan met f11 toch nog aan goede bruikbare sluitertijden komen.
Laatste opmerking: Er zullen ondanks alles, hoe goed je lens ook is, ookm veel missers tussen zitten, zeker in het begin. Oefening baart kunst. Succes
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
OK super bedankt, ja ik heb het zo goed mogelijk proberen neer te zetten, maar is dus niet echt gelukt :/ dus als ik het goed begrijp ga ik bij de Tokina 100mm geen spijt hebben als ik deze aankoop desondanks dat ik geen statief enzo heb. Of kan ik beter toch de duurdere micro nikkor 105mm nemen omdat die beeldstabilistator heeft dit is mijn laatste vraag, nogmaals mijn excuses voor de vele vragen, maar zoals ik eerder zei koop ik iets wat kenners me aanraden ipv zomaar iets te kopen en achteraf spijt hebben, En inderdaad ik ben het met u eens dat er altijd wel is een misser bij gaat zijn, maar het is een vrij dure hobby en daarmee wil ik dit toch wel beperken alvast bedankt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gelijk heb je, beter eerst vragen.
Ik heb de Tokina ook geprobeerd, en wat beeld betreft een prima lens, maar de Nikon stelt net wat rapper scherp.......
Beide zeer goed ook zonder statief te gebruiken, en als je de Tokina koopt, heb je nog geld over voor een statief! (koop dat statief niet te licht, een z.g. reisstatief wat licht is, is meestal van carbon fiber en gruwelijk duur, een wat zwaarder aluminium statief kost minder)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een ding vergeten, heel belangrijk± de Tokina kan niet op een 3200 (of een 3 of 5duizend serie), heeft geen motor.....