Kan ik goed in het donker filmen met een spiegelreflex?

Ik ben van plan om een spiegelreflex camera te gaan kopen(ik film en fotografeer hulpdiensten) Zou ik hier ook goed mee in de nacht kunnen filmen? Of licht dat aan de ISO waarde?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Camera's
1.6K

Antwoorden (2)

Wat erg effectief is is het gebruik van oudere manual focus prime lenzen, vaak groothoek, maar voor jouw fotografie kun je misschien een wat grotere brandpuntsafstand nemen (meer afstand ten opzichte van de hulpverleners). Met een systeemcamera kun je all willekeurige lenzen monteren, dus dat is wel het overwegen waard in plaats van een dslr. Ik zou ook een statief meenemen, dan moet het goed komen. Nieuwe camera's kunnen ook een mooi schoon beeld opleveren met hogere ISO, de combinatie met een lichtsterke prime moet het kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met een DSLR kun je inderdaad onder slechte lichtomstandigheden filmen.
Heb zelf met mijn Nikon D7000 uit de hand opnames gemaakt van de verlichtte fontijnen in Salou, en die opnames zijn heel mooi geworden. <
Heeft uiteraard te maken met de ISO waarde die je gebruikt, en met de lichtsterkte van het objectief dat erop zit.
Met een (duur) 2,8 24-70 objectief en ISO 400 moet je opnames kunnen maken die alle kritiek doorstaan, maar ook met een minder duur objectief en ISO 400 of 800 kun je prachtige opnames maken.
Succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hartstikke bedankt!
Hier heb ik wat aan!, hoe kan ik zien wat voor 'n lichtsterkte een objectief heeft?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De lichtsterkte van een lens is het getal voor de brandpuntsafstand. B.V. een kitlens is f3,5-5,6 18-55mm , de eerste twee cijfer combinaties geven de lichtsterkte aan (f 3,5 bij 18, f5,6 bij 55 en tussen wwarden)
Een lichtsterker vastbrandpunt lens is b.v. een f1.8 -50mm, of f1.4 -50 mm. Ook zoomobjectieven zijn er die een grotere lichtsterkte hebben: f2.8 -24-70 kom je vaker tegen.
Dat eerste cijfer, vaak bij zooms twee getallen is le relatieve lichtsterkt. Hoe kleiner het getal, hoe groter de opening, dus hoe meer licht er door kan. Het wordt (ongeveer) bepaald door de brandpuntsafstand te delen door de diameter van de opening.
50mm : 25mm geeft f2 , 24mm: 8,6 geeft 2.8.
Dus hoe kleiner die f waarde, hoe meer licht er door kan.
de standaard waarde die je tegen komt zijn 1.4, 1.8, 2, 2.8, 3.5 , 4 en 5.6. Er zijn ook nog tussenwaarden, maar jij zult in de hogere regionen willen gaan shoppen.
EEN nadeel: die met de kleine cijfertjes kosten de meeste euro's.....