welke lens kan ik het beste voor mijn camera kopen? 70-300 of 55-200. Ik heb al een 18-55 lens.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Een 300 lens is toch wel erg handig. Je zit dan wel met een overgang, als je je huidige lens houdt. Misschien is het een idee, om die ook te vervangen. De lenzen die standaard bij de camera geleverd worden, zijn meestal niet van de beste kwaliteit, dus je kunt bij vervanging sowieso winst pakken.

Er zijn ook lenzen in de handel met een veel groter bereik, bijv 18-200. Een groot bereik heeft als voordeel dat je minder vaak van lens hoeft te wisselen.

Wisselen van lenzen kost ten eerste tijd, dus je moet bij fotograferen altijd vooruit zien, op wat er komen gaat, anders mis je net die mooie momenten.

Verder kan er bij wisselen natuurlijk stof op je lens en spiegel terecht komen, dus voortdurend wisselen wil je ook niet.

Een 18-200 in combinatie met een 75-300 lens is dan wel ideaal.

Kijk anders eens op marktplaats naar een set gebruikte lenzen. Dat scheelt enorm in prijs.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ligt aan wat voor afstand je wil fotograferen.

Toegevoegd na 37 seconden:
bij 70-300 kan je mee naar je toe halen dan bij 18-55.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De 55-200 sluit wel mooi aan op je 18-55. Als je een natuurfotograaf bent en echt voor tele kiest, dan is later een vaste 300mm een betere keuze.
Ik zou wel kiezen voor vibratiereductie (VR-Nikon) of image stabilisatie (IS-Canon)

Toegevoegd na 5 minuten:
Een groter bereik van een lens, gaat over het algemeen ten koste van kwaliteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net zoals elke lens, zegt de lichtsterkte heel veel. Hiermee kan je veel beter fotograferen in slechtere lichtomstandigheden.

Zeker als je een grote tele koopt. Want daarmee kan je ver kijken. Dus komt er ook altijd rotzooi waar je door heen moet kijken. Denk hierbij aan regen, mist, luchtdeeltjes.
Met een lichtsterke lens, kan je 2-3 stops winst halen in je sluitertijd. Waardoor je minder snel bewogen foto's krijgt. Ook hier is dit belangrijk bij tele, omdat bij tele je dus meer kans hebt op bewogen foto's.

Ook kan je mooi onscherpte krijgen met lichtsterke lenzen.

Helaas zijn deze wel duur. Maar niet voor niets, dat zie je in de kwaliteit.

----

Als dit niet zo belangrijk is, zou ik zeggen 70-300. Omdat het verschil van 55-70 niet zo heel groot is en zichtbaar. Terwijl 200-300 wel een groot verschil is. Dit wordt nog eens extra versterkt als je GEEN full-frame sensor hebt. Dus een kropfactor van x1.4/x1.5
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vraag een in de winkel of je het uit mag proberen. Als je niet al teveel lichtverlies hebt bij de 70-300 zou ik daar voor gaan.