Waarom heb ik een dunne rode streep op mijn foto tijdens het filmen of fotograferen richting het licht?

Als ik een foto maak of ik film richting het licht met mijn Nikon Coolpix L110 dan krijg ik op de foto`s een dunne rode streep te zien. Maar alleen als ik in de richting van het licht film of fotografeer.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Camera's
2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Net als bij een regenboog zal je lens bij bepaalde lichtinval het licht opsplitsen in verschillende kleuren.
http://www.em-ha-em-art-productions.nl/fotoblog/wp-content/uploads/2012/09/prisma_1.jpg

Antwoorden (1)

Misschien heeft het dezelfde oorzaak als bij degene die een vraag stelde over de 'rode streep' op de bronsite. Deze persoon kreeg het volgende antwoord:

"De opbouw van een foto gebeurt [simpel gezegd] uit blokjes. Ieder blokje in een foto is één pixel. Heel veel blokjes betekent heel veel pixels dus een hogere resolutie.
Op een sensor zitten diodes [zeg maar parkeerplaatsen voor licht]. Eén blokje in een foto = 1 pixel in een foto = 1 parkeerplaats [diode] op een sensor.

Als nu 1 parkeerplaats uitvalt heb je dus 1 dode diode = 1 pixel = 1 blokje in je foto die uitvalt en dus wit is. Met bepaalde lichtinval in combinatie met een hogere ISO [warmte die onstaat] dus die rode strepen door je foto als gevolg van."

Let niet op het wat onbeholpen taalgebruik in de laatste zin van het citaat;-)

Antwoord zou dus zijn: als gevolg van dode pixel(s) in combinatie met een bepaalde lichtinval.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar wat moet ik nu doen zodat dit probleem wordt opgelost?
Computoon
10 jaar geleden
Als een kapotte pixel de oorzaak is, dan is er niets aan te doen. Maar, voor de goede orde, van digitale fotografie heb ik geen bijzondere kennis. Ik heb in Google de trefwoorde 'rode streep' ingetypt en kwam uit op de bronsite met het gegeven antwoord. Het kan best zijn dat er meer oorzaken zijn voor het verschijnsel en ik hoop dan ook dat er merr antwoorden komen op je vraag.