kun je met de nikon d3100 macrofoto's maken?

Ik denk er over na om de nikon d3100 + 18-55 VR LENS te kopen, kun je daar mooie macrofoto's meemaken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Camera's
1.6K

Antwoorden (4)

De kortst mogelijke scherpstelafstand van 25cm in combinatie met een zoomfactor van 55mm geeft redelijke macro-opnames. Je moet niet verwachten dat je een vliegenoog beeldvullend krijgt, maar ongeveer een flinke vlinder of een libelle.
Als ik op mijn toetsenbord richt en maximaal inzoom van zo dichtbij mogelijk, dan past precies het blokje QWE-ASD in mijn beeld. Gecombineerd met het feit dat de sensor 14 Megapixels is, zou je dus alleen de Q-toets eruit kunnen knippen en nog net een fatsoenlijke resolutie overhouden.

Heb je daar wat aan? Weet je dan genoeg?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De D3100 is zeker geschikt voor macro-foto's, alleen het standaard objectief minder.
Eigenlijk is macro wanneer je het onderwerp opware grootte op je sensor krijgt, maar de helft zou al mooi zijn natuurlijk, en dat haalt deze lens niet. Je kunt natuurlijk wel al hele mooie foto's ermee maken, en dan lekker verder sparen voor een echte macro lens, die trouwens bij Nikon micro-nikkor heten, ze hebben er verschillende in het assortiment, en ook Tokina, Tamron en Sigma verkopen deze speciale objectieven. Mijn voorkeur gaat echter naar de Nikkors......
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+1... Duidelijk antwoord
Nee, althans niet als je iets wil wat op onderstaande foto lijkt.

Daar kan je wel mee in de buurt komen als je veel geduld hebt met een omkeerring van een tientje. Deze zorgt er echter voor dat je niet meer automatisch kan scherpstellen. Je zal dan dus alles handmatig moeten doen.

Met stilstaande objecten heb ik zelf al hele leuke dingen weten te doen met een omkeerring. Ook wel een paar beestjes weten te pakken, maar dat vergt veel meer tijd. Ook zal je dan een statief moeten gebruiken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Link omkeerring:

http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/fotografie-lenzen-en-objectieven/m689960959-omkeerring-nikon-dslr-macro-reverse-adapter.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Deze plaats je dus op je camera en daarna doe je je lens er omgekeerd om op. Vandaar omkeerring.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat laatste. Je zet de ring op de cam. klikt de lens er verkeerd om op. Maakt een handmatige foto. Daarna ring + lens er af. Lens er weer gewoon op en maakt een automatisch scherpgestelde foto.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijk goed wat de maat is van de schroefdop van je lens. Volgens mij 52mm. Dat is van belang als je de omkeerring bestelt. Dus 52mm en Nikon F.
Naar mijn mening niet. Koop een 50 mm 1.8 D en een reversal ring. Wil je nog groter dan kan je de 50 mm omgekeerd op een 100 mm objectief schroeven. Voor foto's met grote werkafstand kun je een 200 mm lens of een telezoom (70 200)met tussenringen nemen.