Wat betekent brandpuntafstand? (Het nummer)

Ik dacht dat ik bij de volgende link wel een redelijk antwoord had gevonden maar er werden zo ongelofelijk veel minnen uitgedeeld dat ik begon te twijfelen.

http://www.goeievraag.nl/vraag/elektronica/cameras/verschil-tussen-18-35mm-75.327975

Wat betekent nou precies "18-55mm" bijvoorbeeld. WAT is er dan precies 18mm? De diameter? Afstand? Lengte van een bepaald onderdeel? Ik heb het echt nooit begrepen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Camera's
1.5K
Amadea
10 jaar geleden
Er is een tijd geweest dat een of meer deelnemers het leuk schenen te vinden om alle antwoorden van een negatieve duim te voorzien. Wellicht is dat bij die vraag aan de hand. Slechts één min bij alle antwoorden geeft geen aanduiding van de kwaliteit van de inhoud ervan. Daar moet je je niet door laten misleiden! Omgekeerd zijn er soms antwoorden waar veel positieve duimen bij staan (omdat men het een ludiek antwoord vindt), maar wat toch hartstikke fout is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Brandpuntafstand is toch gewoon de afstand tussen de lens en het brandpunt? Of zeg ik nu iets heel doms :$
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat is dan het brandpunt? Dat kan niet het onderwerp zijn want daar zit je soms meters vanaf..

Het beste antwoord

Dit is een onderwerp waar heel veel over geschreven is en waarbij het soms ingewikkelder wordt gemaakt dan nodig. De vraag heeft betrekking op het werken met een camera dus daar zal ik hem ook op toespitsen.

Heel eenvoudig gezegd is je brandpuntsafstand (BPA) de afstand tussen je sensor en daar waar het licht samenvalt in lens. De afbeelding geeft m.i. hier een goed beeld van.
BPA wordt aangegeven in mm. Dus 18mm is de afstand tussen sensor en de kruising (brandpunt) van het licht door de lens. Dit is dus een kortere afstand van 55 mm.

Hierdoor kun je beter snappen waardoor BPA in verband wordt gebracht met beeldhoek, d.i. de hoek waarin licht door het objectief naar binnen valt
Zoals de afbeelding laat zien is de beeldhoek (hoek tussen de twee gele lijnen) bij een kort BPA groter waardoor je meer achtergrond/ omgeving op de foto krijgt. (zie rode streepje op afbeelding).

Gaan we dus inzoomen -naar bijv. 55 mm- zullen we dus zien dat onze beeldhoek kleiner wordt (gele lijnen komen dichter op elkaar) en op de foto zullen we minder omgeving zien.

Kun je hier wat mee?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja hoor. Hier kan ik zeker wat mee. De afbeelding helpt ook. Ik wist al dat een groter aantal mm betekende dat je verder kon inzoomen, ik vroeg me alleen af wat er dan precies in millimeters uitgedrukt wordt. Dank je!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt, duidelijk antwoord met plaatje.

Andere antwoorden (3)

De brandpuntafstand is de afstand van het middelpunt van de lens tot het brandpunt. De afstand is dan dus 18-55 millimeter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je een vergrootglas in de zon houd kan je het bewegen totdat je een klein punt maakt van de zon. Op deze plek kan het dan zo warm worden dat bv papier begint te branden. Als je nu de afstand meet van aan het punt tot aan het vergrootglas dan heb je de brandpuntsafstand.
Hoe groter de afstand hoe groter de vergroting. Wat uw lens betreft 18 55mm wil zeggen dat je een verstelbare lens hebt waar je de brandpuntafstand kunt varieren tussen 18 en 55 mm. daardoor kan je de vergroting regelen tussen deze afstanden.
18 mm geeft dan een kleinere vergroting dan 55mm. maar je kan ook alle getallen tussen 18 en 55 mm instellen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
OOH.. Nu valt het kwartje. Idd als je met een vergrootglas verder van je object af zit zie je het dichterbij.. Bedankt bedankt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat meen je toch niet serieus
Hoe verder je een loep van een voorwerp houd hoe groter het voorwerp. Houd uw duim maar eens tegen een loep en beweeg hem dan eens weg van de loep dan zal je zien dat uw duim groter wordt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Grapjas viridi. Nou niet voor verwarring gaan zorgen nu ik het net een beetje begin te begrijpen. Ik weet hoe ik een vergrootglas moet gebruiken.
Brandpuntafstand is de afstand van het optisch middelpunt van een objectief tot de plaats waarop dit objectief een scherp beeld projecteert van een voorwerp op "oneindige"afstand, b.v. de zon.
Alleen bij een objectief, dat uit meerdere stukken glas bestaat, en tamelijk ingewikkeld in elkaar zit, kun je dat niet even uitmeten, zoals bij het vergrootglas uit de andere reactie. Het optisch middelpunt kan zich zelfs buiten het glad bevinden (heel vaak zelfs).
In het geval van die 18-55 mm zoomlens is dat brandpunt dus variabel. In de kortste stand 18mm aan de andere kant 55mm.
Nu zijn die brandpunt waardes niet zo relevant, maar ze vertegenwoordigen een beeldhoek. Een objectief met 18mm is redelijk "groothoekig" geeft veel weer van wat er zich voor je camera bevindt, en naarmate de brandpuntafstand groter wordt, neemt de beeldhoek af, wordt kleiner, meer "tele" er komt minder in beeld maar groter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hele duidelijke toevoeging op het andere antwoord. Het wordt me allemaal steeds duidelijker!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dank voor het compliment!