Kun je met een grote telezoom lens nog uit de hand fotograferen?

Ik kan voor een mooi prijsje een Sigma 50-500mm telezoom kopen. Ook heb ik nog een optie voor een Sigma 170mm telezoom lens. Gezien het gewicht van deze lenzen, vroeg ik me af of het mogelijk is (voor een beginneling met niet al te vaste hand) om uit de vrije hand te fotograferen of dat de lens ondersteund moet worden of met een statief.

Toegevoegd na 46 seconden:
Ik bedoelde Sigma 170-500mm (sorry)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Camera's
1.8K

Het beste antwoord

Dit kan perfect, ook onder statief. Alles hangt af van de sluiterstijd.
Als vuistregel moet je nemen dat de sluiterstijd, max of minder de brandpuntsafstand moet zijn
Bv 170 mm mag de sluiterstijd niet langer zijn dan 1/170 Sek Alles wat korter is is beter.
Moet je langer belichten Bv 1/60 sek dan moet je werken met een steun.
Een techniek om te fotograferen zonder statief, wordt ook gebruikt bij het schieten.
Zoek eerst een houding van het lichaam en de armen waarbij de zo stabiel mogelijk is.
Dan adem je diep in en uit. Dan adem je opnieuw diep in en je ademd terug uit tot dat er nog ongeveer 1/3 van de lucht overblijft. Op dat moment blokeer je het uitademen en dan is het moment om af te drukken.

Een statief is geen wondermiddel. Door het openklappen van de spiegel kunnen er trillingen ontstaan zo ook door af te drukken. Daarom moet je eens kijken in je handleiding dat je de mogelijkheid hebt om je manueel spiegel op te klappen en dat je een timer hebt. De werkwijze is dan, Statief met camera plaatsen en richten. Daarna de spiegel handmatig openklappen, hiermee wordt er nog geen foto genomen. Dan de timer zetten en afdrukken. Door de pauze die de timer geeft zal het statief uit getrild zijn en kan je een scherpe foto nemen.
Wanneer je nog geen statief hebt kan je ook een Beanpack gebruiken. Je neemt een sterke zak en je vult deze met bonen, erwten of rijst. Hierop kan je dan uw camera stabiel opstellen
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
volgens mij was de formule 2xlens in mm.
Dus 170 mm = minimaal 1/340 sec. en beter 1/500 of 1/1000.
Je mag verwachten dat optisch 170-500 beter is, de constructie is eenvoudiger. Kijk daarvoor in de forums. Ik maak bij 400 mm vaak gebruik van eenbeenstatief.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee het is 1 maal de de brandpuntsafstand. Bij 2x heb je natuurlijk wat spelling.

Andere antwoorden (2)

Op full zoom heeft u zeker een stevig statief nodig.
U moet maar eens bedenken wat een enorme afwijking u heeft als uw camera zelfs maar één tiende millimeter beweegt ook al zit er bewegingscorrectie op uw camera.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Stelregel van sluitertijd gerelateerd aan brandpuntsafstand is een goede richtlijn. Dus max. inzoomen is 1/500 sec. Even afhankelijk van lichtsterkte objectief en aanwezige licht is het de vraag of deze sluitertijd lang genoeg is om een goed belichte foto te krijgen. Hiermee kun je door je ISO te verhogen inderdaad iets tegemoet komen.

Statief is zeker geen overbodige luxe omdat je vaak zult zien dat je licht te kort komt bij korte sluitertijd. Geboden tips in voorgaande reacties zijn goed, als aanvulling: vergeet je beeldstabilisatie niet uit te zetten als je vanaf statief fotografeert. Het gekke is dat dit systeem op zoek is naar trillingen om te corrigeren. Als je op statief fotografeert en dus geen trillingen hebt, kan de stabilisatie dit juist veroorzaken. Vergeet hem achteraf niet weer terug te zetten.