Zit er verschil tussen de optische zoom van een spiegelreflex of compacte camera?

Mijn huidige camera heeft 8x optische zoom. Nu wil ik een camera spiegelreflex camera kopen, nu heeft die 3x optische zoom. Nu had ik een vermoeden dat dit bij een SLR camera anders ligt en minder erg is als je minder optische zoom hebt dan een compacte camera. Klopt dit? Wat uitleg kan geen kwaad voor een leek als ik... (Ik ben van plan de Nikon SLR 3100 DX 18-55 VR te kopen.)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
3.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar het om gaat:
8 x...........ten opzichte van wat?
3 x ....ten opzichte van wat? Ik zou eens wat gaan lezen over fotografie, objectieven,
sluitertijden en diafragma.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar komt nog bij:
Als je niet van plan bent om lenzen te verwisselen,
zou ik geen spiegelreflex kopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3x ten opzichte van 18mm dat is gegeven door de vrager, 8x ten opzichte van een getal wat ongeveer overeen zal komen met de 18mm van een DSLR lens. In theorie heb je gelijk, in de praktijk heb ik nog nooit een compactcamera gezien die niet iets vergelijkbaars met wat op een DSLR 18mm lijkt als meest uitgezoomde stand. Sta je toch raar te kijken met een compactcamera die 150-300mm doet. Pak een compactcamera zoom uit, pak daarna een DSLR met een 18-55 en zoom uit. Het verschil zal hoogstens een minimale stap voor of achteruit zijn. Als je dan met beide in gaat zoomen kom je met de compact verder. Hoe dan ook 3x zoom werkt exact hetzelfde op een DSLR als op een compactcamera ervanuitgaande dat het uitgezoomde beeld van beide gelijk is.

Het beste antwoord

De optische zoom is het bereik waarover je kunt zoomen door de "instellingen" van de lens te veranderen. Dat is dus iets anders dan de digitale zoom, waarbij je (simpel gezegd) elk pixel wat groter maakt.

Optische zoom van 3x, of van 8x, zegt nog niets. Neem bijvoorbeeld een groothoeklens waarmee je kunt zoomen van een brandpuntsafstand van 10 mm tot 30 mm. Die groothoeklens heeft dan een optische zoom van 3x, want 30 mm is drie keer zoveel als 10 mm. Als je een supertelelens koopt die kan zoomen van 150 mm tot 450 mm, dan heeft die supertelelens ook een optische zoom van 3x (want 3 x 150 mm is 450 mm).

In jouw geval heeft dus niet de camera een 3x optische zoom, maar heeft de lens 3x optische zoom. Die gaat namelijk van 18 mm tot 55 mm (dat zijn de twee getallen aan het einde). En 55/18 is 3,06; afgerond dus 3x.

Wil je weten wat het betekent als je jouw lens straks op 18 mm instelt, of op 55 mm, dan kun je het beste gewoon eens bij een fotografiewinkel zo'n camera in je handen nemen en gaan proberen. Fotografeer maar eens een vriendin, of een stuk van de straat (of kijk alleen maar wat je zou gaan fotograferen, je hoeft de foto niet echt te maken).

Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank u wel voor u antwoord. Mijn huidige camera is een compacte, dat had ik er niet echt bij gezet. Maar als ik meer optische zoom zou willen en een lens van 18-135 erbij koop, zou dat een goede combinatie zijn? Begrijp ik dat goed? Ik ga inderdaad eens op onderzoek uit bij een fotografiewinkel, ik ben in ieder geval iets verder geholpen. Dank u wel!

Andere antwoorden (2)

Nee dit is zeker niet veel anders, het verschil in bereik zal je flink tegenvallen als je een 8x zoom hebt. De kans is groot dat het minst ingezoomde bereik 18mm dus (groothoek) vrij goed overeenkomt met je 8x zoom, maar als je in gaat zoomen haal je met de compactcamera het onderwerp een stuk dichterbij.

Vandaar ook dat veel mensen er een (ik zeg wat) 55-250 lens bij kopen of na een tijdje hun 18-55 lens vervangen door een 18-250 lens. Hoewel het gebruik van meerdere lenzen in de regel beter is. Hoe meer zoom namelijk, hoe meer lenzen er voor elkaar zitten, hoe minder lichtinval. Het beste is een lens die in het geheel niet zoomt. Een 35mm lens bijvoorbeeld.*

*Grof gezegd, uitzonderingen mogelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Let ook op lichtsterkte.
Bovendien:
Als je niet van plan bent om lenzen te verwisselen,
zou ik geen spiegelreflex kopen.
Bij een compact camera heb je 2 mogelijke zooms.
De optische waarbij de lens van de camera in of uitzoomt, dus mechanisch, zoals bij een spiegel ref camera. Daar is dan geen verschil in. En je hebt ook de digitale zoom waarbij de zoom ontstaat door digitale bewerking.
Het verschil tussen de mechanische zoom van een compact en een spiegelreflex is de cropfactor. Over de cropfactor moet je eens het internet raadplegen want dat is niet in één twee drie uit te leggen en het hangt van toestel af.

Robby BB