Is het beter om een zonnekapje te hebben voor je spiegelreflexamcamera?

Ik heb een nikon spiegelreflexcamera en nu we bijna de zomer in gaan ben ik benieuwd of het een mooier effect geeft als je een zonnekapje gebruikt voor je camera. Of wat heeft het voor zin op een kap.je te gebruiken. Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's

Antwoorden (4)

Ja, als je buiten fotografeert, kom je er al snel achter dat een zonnekap vrijwel onmisbaar is. Een verkeerd vallende zonnestraal kan nou nèt die ene foto goed verpesten.

Meestal zijn de zonnekappen matzwart zodat er geen ongewenste reflecties ontstaan. Een zonnekap zorgt ervoor dat zonnestralen en andere lichtbundels niet op de lens vallen die resulteren in ongewenste reflecties in de foto.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een zonnekap is zoals in eerder antwoord onmisbaar. Tevens geeft het de lens ook bescherming; als het regent komen er minder snel druppels op het glas en is het glas minder snel per ongeluk stuk te stoten oid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er direct licht op je lens valt, dan krijg je een grote waas in je beeld. Dit kan je zelf goed uit testen door je hand boven je lens te houden om de zo'n te blokkeren. Maak dan eerst een foto zonder en dan een foto met je hand erboven.
Daarnaast is een zonneklep een bescherming voor je lens. Die als demping dient tegen vallen of stoten.

De zonneklep kan je zowel buiten als binnen erop laten. Ook binnen kan je lichtbronnen hebben die direct op je lens staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel direkt: Ja Is altijd beter, hoewel de objectieven van Nikon wat betreft tegenlicht behoorlijk goed scoren, is een zonnekap aan te bevelen. Hoewel bij sterke zoomlenzen niet optimaal houd zo'n zonnekap vals licht uit het glas, waardoor het beeld contrastrijker blijft. Daarnaast biedt zo'n kap bescherming tegen regendruppels (of druppels van opspattend zwemwater b.v.) en heb je een extra rand voor je glas als je eens ergens te dicht bij komt, of iemand maait tegen je op.