Kan een GoPro Hero3 White filmen in 25 fps?

het gaat hier om een actie camera, maar hij komt wel uit amerika en daar filmen ze met 60 fps, maar in nederland hebben we 25 fps of 50 fps. is het mogelijk om met 25fps optenemen? bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb een gopro hero 3 black edition, 60 fps gebruik je alleen als je in slomotion wilt opnemen, voor normaal opnemen gebruik je de standaard 30fps

Antwoorden (1)

Volgens de specificaties van de camera zelf is het wél mogelijk om 25 fps te filmen in vrijwel alle resoluties, zie de link:
http://gopro.com/cameras/hd-hero3-white-edition#specs

Dat zal je via een van de instellingen in de camera zelf moeten kunnen regelen, maar... waarom wil je niet filmen in 60 fps? Afspelen straks is geen enkel probleem, zowel met je PC, tablet of je TV als de film straks op een DVD of een harde schijf is gebrand.
30 fps (de standaard snelheid van TV in Europa is 25 fps) is ongeveer de maximale snelheid die onze ogen als een vloeiend beeld beschouwen, dus boven de 30 fps zie je niet meteen een verschil. Maar zeker voor actiebeelden, kan je straks met 60 fps de actie vertraagd afspelen zonder verlies van kwaliteit. 60 fps is geen echte slow-motion beeld, dat gaat vanaf 100-120 fps, maar is toch beter dan vertraagd afspelen als je met 30 fps hebt gefilmd.
Als je niet van plan bent om je video vertraagd af te spelen (b.v. als je later geen film wil monteren met slow-motion beelden erin), dan kan je misschien geheugen ruimte besparen door te filmen met 30 fps, maar mijn advies is altijd: schiet met de hoogst haalbare kwaliteit. Achteraf comprimeren is altijd mogelijk tijdens nabewerking, maar de opname kan je niet meer opnieuw maken.

Zeker voor de zeer hoge snelheden (60 fps), raad ik je sterk aan om een geheugen kaartje te gebruiken met voldoende snelheid, minstens class 6 (kan 6 MB/sec schrijven) , maar veel beter neem je dan class 10 (10 MB/sec) of zelfs 16 (16 Mb/sec), hoewel deze laatste erg duur zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
60 fps voor slomotion 30 fps voor normaal
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb ik dat verkeerd geschreven...?
Het moge duidelijk zijn: hoe meer frames per seconde (fps), hoe beter de kwaliteit als je vertraagd afspeelt. 60 fps betekent NIET dat de beelden in slowmotion komen straks op je TV. Het betekent dat als je beelden opgenomen hebt met 60 fps afgespeeld, en deze worden met een snelheid van 30 fps afgespeeld, de actie wordt met de helft vertraagd (mensen bewegen 2× zo traag) en je merkt geen verschil in kwaliteit, je ziet de beelden niet 'springen'. Als je opneemt met 30 fps en afspeelt met halve snelheid (15 fps) dan heb je exact hetzelfde effect (mensen bewegen ook 2× zo traag), maar dan zie je duidelijk dat de beelden 'springen'. In plaats van een vloeiende film zie je losse foto's die heel snel achter elkaar worden afgespeeld. Een film opgenomen met 60 fps en afgespeeld met 60 fps ziet volkomen normaal uit. Dat bedoelde ik dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ooh... bedankt!
Weet nu heel wat meer!
Maar hoe sluit ik hem dan aan de TV? We hebben een USB aansluiting maar die wil gekgenoeg alleen muziek afspelen! :(
Dan maar HDMI? Bedankt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beeld moet via HDMI nooit via USB. USB is voor data.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
MrTomaat maait het gras onder m'n voeten, ik hoef niet meer te reageren!! (^_°) Als het kon, dan zou deze aanvulling ook een + verdienen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Net een nieuwe maaimachine aangeschaft. :D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha