Is er een budget-fototoestelletje waarbij je nadat je de resolutie hebt ingesteld, _daarnaast_ dan ook nog de JPG-kwaliteit zelf kan instellen?

Bijv. 640x480, 800x600 of 1024x768 is in veel gevallen qua formaat voldoende (fototjes voor website); maar de JPG-kwaliteit is dan niet apart ook nog eens in te stellen in de toestelletjes die ik ken.
(Een 800x600 foto met 'fine' kwaliteit kan er wellicht beter uitzien dan een 1024x768 foto met 'normal' kwaliteit.)

Maar ook laten ze vaak de 800x600 en 1024x768 opties weg, en ga je van 640x480 gelijk naar 1600x... o.i.d.
Irritant :).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij heb je een probleem wat je op de verkeerde manier op wil lossen. Kwaliteit kan je heel makkelijk later veranderen (lagere kwaliteit/lagere resolutie). Ook hele mappen tegelijk met behoud van de originele foto's.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal mee eens MrTomaat!
Vandaar mijn antwoord onderaan.
ALTIJD kiezen voor fotograferen met de hoogst mogelijke kwaliteit (zelfs met een budget camera), en later met de juiste software reduceren tot gewenst formaat, grootte, kwaliteit, enz.

Antwoorden (3)

als je de resolutie instelt ,is dat de kwaliteit van de jpeg.
bv.640x480=laag enz.
het ligt aan de kwaliteit van het toestel hoeveel kwaliteitsinstellingen er beschikbaar zijn,en hoe hoog die dan is.

dus,formaat=jpeg kwaliteit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"als je de resolutie instelt ,is dat de kwaliteit van de jpeg.
bv.640x480=laag enz." "dus,formaat=jpeg kwaliteit." Dan bent u verkeerd voorgelicht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies. Dit is een slecht en eigenlijk geen antwoord. Want bij elke gsm kan je tegenwoordig naast de resolutie ook de kwaliteit instellen. te weten normaal - fijn - zeer fijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, het formaat ( de resolutie) is het aantal pixels, bijvoorbeeld 640*480. De jpg-kwaliteit is de compressie die daar op is toegepast. mmm heeft gelijk dat een kleinere resolutie met minder jpg-compressie een beter beeld kan opleveren voor gebruik op een website.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ok.alweer iets bijgeleerd.dankjulliewel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan :).
Jazeker. Bijvoorbeeld de Fuji FinePix AX550 kan dit. Dit is een toestel van rond de € 60,-

Zie:
http://www.kieskeurig.nl/digitale_camera/fujifilm/finepix_ax550/prijzen/bezorgen/1056352/#prijzen

Op onderstaande link kun je zien dat de jpg-kwaliteit instelbaar is in jpg-fine of jpg-normaal, waarbij de instelling fine de hoogste kwaliteit geeft.

http://www.fujifilm.eu/uk/products/digital-cameras/easy-to-use/model/finepix-ax550/specifications/

John van Kieskeurig.nl
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar de resolutie komt niet op het gewenste niveau van bijvoorbeeld 800*600 of 1024
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1920 x 1080 is de laagste resolutie van deze camera. Deze kun je achteraf natuurlijk altijd nog verkleinen (de hele foto verkleinen) of croppen (een deel uit de foto "snijden") Het verkleinen van deze resolutie naar het gewenste formaat die je voor internettoepassingen nodig hebt levert een nauwelijks zichtbaar verlies op. Beste is het om het onderwerp "ruim" op de foto te zetten zodat je deze uit de foto kunt croppen. Hierdoor blijft de kwaliteit maximaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het verkleinen kan vanaf iedere resolutie vanaf iedere camera. mmm vroeg juist naar een camera die dat zelf zo kan vastleggen. Daar voldoet de fujifilm niet aan.
En of het het beste is het onderwerp ruim op de foto te zetten en daarna een uitsnede te maken? Extra handelingen die niet nodig zijn als je de foto in 1 keer goed maakt in de resolutie die je wilt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze camera komt het dichtste in de buurt van zijn wens. In ieder geval van het aanbod wat op Kieskeurig.nl staat.
(daarbij tel ik "kindercamera's" niet mee. http://www.kieskeurig.nl/digitale_camera/vtech/kidizoom_twist/specificaties/1011521/) Zijn primaire vraag is:
"Is er een budget-fototoestelletje waarbij je nadat je de resolutie hebt ingesteld, _daarnaast_ dan ook nog de JPG-kwaliteit zelf kan instellen?" Hierop is mijn antwoord grotendeels gebaseerd. Maar je hebt een punt dat het extra werk is wat niet nodig zou zijn als je in een lagere resolutie fotografeert :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1920x1080 is te groot eigenlijk :).
Ik zou nooit voor die oplossing kiezen, want als je de foto schiet met lage resolutie, kan je dat nooit mooier maken, en als je b.v. een crop van een foto wil maken (lees: een stukje eruit knippen en vergroten), dan zie je meteen de pixels.

Dus mijn advies:
- Neem een budget camera die aan je eisen voldoet qua prijs en instellingen. Je hebt hierin keuze zat, ook binnen de grote merken (Canon, Nikon, Olympus, noem maar op...)
- Schiet de foto's met de hoogste resolutie. Daar heb je nooit spijt van! Zelfs als je foto bedoeld was voor een site, kan een ongelofelijk mooie ertussen zitten, en die wil je dan op goede kwaliteit beschikbaar hebben. En als je maar een deel van de foto wil gebruiken, kom je snel tegen de zichtbare pixels aan, en dat is zonde.
- Als je de foto's op je PC download, dan maak je gebruik van een programma die meerdere foto's in één keer kan omzetten naar een resolutie en kwaliteit van je keuze. Heb je geen last van de beperkte opties van het toestel zelf, want je bepaalt exact hoe de foto moet worden (qua formaat, MB's, resolutie, kwaliteit...) alles is instelbaar.

Mijn favoriet programma hiervoor is een freeware en doodeenvoudig te gebruiken programma: Faststone Resizer (zie 1e link)
FSResizer werkt razendsnel, en biedt ook enorm veel andere mogelijkheden zoals aanbrengen van watermerken (ook handig voor foto's op een site, zie in de tweede link mijn antwoord aan iemand die hierom vroeg), naam wijzigen, rangschikken, draaien, bewerken... en omdat je veel foto's in één keer kan bewerken, gaat dat heel snel.

Toegevoegd na 3 uur:
Over budget toestellen gesproken, zie hier een paar goede camera's voor een prikkie (minder dan €90):
- Nikon Coolpix L25 (ca. €65)
- Canon PowerShot A2400
- Sony Cybershot DSC-W610

... en als je gaat filmen:
- Nikon Coolpix S6300 (de goedkoopste met full HD video, voor rond de €130))
- Olympus SH21 (idem als de S6300)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ESET Smart Security
Toegang geweigerd
Details:
Webpagina: http://downloads.malavida.net/nl/file-eb6cd044f00eb5ca3bd4c4f8ebb2a3d2-qp2po4jJ09jo3tno296g1cvh2eOY197g4u3K1Z_c3dnJ6OTsoNLE3sbq1Mnam97ryg/faststone-photo-resizer-windows-malavida.exe
Opmerking: Toegang tot de webpagina is geblokkeerd door ESET Smart Security. De webpagina staat op de lijst met websites met potentieel gevaarlijke inhoud ik vond het wel een fijn programma,maar mijn beveiliging zegt niet doen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoon negeren, ik heb het al jaren op de PC thuis en zelfs op de laptop van de baas geïnstalleerd (niet doorvertellen!!) en het is zo veilig als het maar kan.
Thuis heb ik McAfee, en van de baas Norton, en beide beveiligingen vonden het geen probleem. Let wel op dat je niet doorgelinkt wordt naar een andere site en je het verkeerde bestand installeert!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of je neemt gewoon irfanview: www.irfanview.net Kan het ook allemaal mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan ook mendelson, goede aanvulling, maar ik vind FSR toch beter (heb ze allebei geprobeerd) Het blijft een kwestie van individuele voorkeur... Maar je zal denk ik het met mij eens zijn, dat het beter is om op volle resolutie te fotograferen, en later met software te reduceren, toch...?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik zelf fotografeer op maximum en hoogste kwaliteits instelling.
om foto`s aan te passen gebruik ik Image Resizer Powertoy Clone for Windows.nestelt zich onder de rechtermuisknop en werkt heel eenvoudig en prettig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach, Gabi, ik fotografeer met 36 megapixels, dus ja, ik geloof daar wel in. Maar ik kan me voorstellen als je voor bijvoorbeeld een webwinkeltje snel wat foto's wilt maken op 800*600 dat zo'n stand daar handig voor kan zijn. Hup van de camera op het web, dat kan ik met de D800 niet doen!
En irfanview of een ander programma: ik kan met irfanview lezen en schrijven, omdat ik het al heel lang gebruik. Vooral inderdaad om snel even wat bestanden te verkleinen voor het web.