Digitale spiegelreflex 2e hands aanschaffen?

Nu de digitale spiegelreflexcamera's steeds toegankelijker worden voor de "normale" consument, zou je toch zeggen dat ook de tweedehands exemplaren wat goedkoper worden. Dit zie ik echter nog nergens gebeuren, logisch. Mocht ik er toch een vinden, is het dan verstandig? En waar zou ik op moeten letten?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Camera's
1.1K

Het beste antwoord

Ik zou dat niet doen, of de prijs moet echt zeer aantrekkelijk zijn. Er kunnen allerlei problemen mee zijn waar je pas later achter komt. Ook kunnen er kleine krasjes op de lenzen zitten bijvoorbeeld.

Koop beter een nieuwe, als ge 't geld kunt missen natuurlijk.
Anders even kijken op www.steves-digicams.com, en selecteer dan de sectie "The BEST Cameras " (per categorie). Als je je aan die lijst houdt, koop je niet zomaar een kat in de zak!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het gaat er me meer om, dat ik dan even de tijd heb om te kijken of de overstap van digitaal naar digitale spiegelreflex de moeite waard is. Dacht dat ik dan beter een tweedehandsje kan proberen voor ik grof geld uitgeef aan een nieuwe die me na twee maanden toch niet zo ligt...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja maar een GOEDE tweehands spiegelreflex moet je óók een stevige prijs voor betalen. Maar als je iemand vertrouwt en je kan voor 100 euro een oude spiegelreflex aanschaffen dan kan je natuurlijk altijd de gok nemen :). Maar persoonlijk zou ik dat met precizie apparatuur niet zo gauw doen. Vaak wordt er voor 2e-hands (in verhouding met nieuw) gewoon teveel gevraagd en heb je teveel risico. Misschien heb je een kennis dat je van hem/haar zo'n toestel een dagje mag lenen? Misschien is er zelfs een fotozaak in de buurt die je een toestel een dag op proef wil uitlenen :). Maar dat denk ik wel niet.
Via zo'n fotozaak betaal je wel meer dan via internet bestellen. Maar dat laatste heeft ook wat meer risico als er wat aan 't toestel scheelt. Bij een winkel in de buurt stap je gewoon even weer de winkel in. Eén van de grootste verschillen is dat spiegelreflex minder scherpte-diepte geeft. Dat wil zeggen dat alleen hetgene waar je focus ligt, scherp wordt. De onbelangrijke achtergrond bijvoorbeeld wordt dan wazig. Dit vinden velen prettig in een foto. Maar een spiegelreflex in je broek- of jaszak stoppen gaat niet (gewoon te groot). Da's nadelig in de zin dat je niet altijd een fototoestel bij de hand hebt - tenzij je er natuurlijk ook eentje op je mobieltje hebt zitten. Zelf heb ik een Somy DSC-V1 (geen spiegelreflex) maar die is me dus ook wat te groot (dik). Ik ga waarschijnlijk een compact Panasonic met Leica lens aanschaffen. Verder kan je op de genoemde website (één van de betere websites op 't gebied) foto's vergelijken van verschillende toestellen.

Andere antwoorden (5)

Wat heb je er voor over? Kijk bij bron voor een mooie aanbieding!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Aan je reacties te zien, wil je alleen maar proberen en oefenen.

Dan kun je beter een camera lenen van een vriend. Samen de natuur of de stad in zodat hij je kan uitleggen hoe je met zo'n digitale spiegelreflex fotografeert, en dan lekker veel zelf oefenen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En als ik niemand ken met een dsr-camera?
Waar je op moet letten naast de gebruikelijke slijtage die bij digitale camera's niet anders is dan andere elektronica, is slijtage van het spiegelmechanisme. Bij camera's wordt er doorgaans een maximum gesteld aan het aantal keren dat de spiegel omhoog kan klappen, 150.000 of 300.000 meestal. Hoe vaak er dus al mee geschoten is, is belangrijk om te weten. Dit zou in de menu's van de camera op te zoeken moeten zijn, anders wellicht in de EXIF-gegevens van de foto's die eruit komen. Als je de vervanging van dit mechanisme ook zou moeten betalen, is nieuw kopen waarschijnlijk een beter idee.
Verder zou ik altijd langsgaan en uitproberen of alles werkt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je een tweede hands camera koopt. Koop hem alleen als je bij de persoon thuis mag komen kijken. Bij hem thuis kan je meteen een inschatting maken van de netheid van de persoon. Als het een **&$^-bende is, dan zeker geen camera kopen. Blijkt de persoon netjes op al zijn spullen te zijn, dan is de kans groot dat hij ook zuinig is geweest op zijn nieuwe camera.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zitten vooral voor en leek risico's aan kopen van digitale camera .Hoe weet je dat de opname ccd chip bv geen dode pixels heeft .Ik heb dat al meerdere keren meegemaakt .resultaat zwart of wit puntje op de afdruk.dit is niet in de display te zien en komt ook niet altijd voor bij opnamen met voldoende licht maar ook bij fotos genomen onder weinig licht ,dus met wat langere tijden .Een nieuwe camera heeft altijd ruime garantie ,advies moet wel groot pijsverschil zijn en kijk erop hebben
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoi Pieter, ik ben niet helemaal camera-onkundig, kan een aardig staaltje fotograferen met mij compact cam (al zeg ik het zelf ;) Is er geen manier om die ccd te controleren, zonder afdrukken te laten maken?