wat betekent bij een lens de 28-80 wat betekent de 28 en wat betekent de 80mm?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
3.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie ook mijn antwoord bij deze vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/elektronica/cameras/betekend-groothoekzoom-24-35mm.383478

Antwoorden (2)

Dat geeft de brandpuntsafstand in millimeter van de lens aan. De brandpuntsafstand bepaalt de beeldhoek.
Hoe korter de brandpuntsafstand, hoe groter de beeldhoek.

Dus met 28mm heb je een brede kijkhoek (breder dan je met je eigen ogen kan zien) en met 80mm zoom je als het ware in op een deel van het beeld.

28-80 betekend dat de lens alle beeldpuntsafstanden tussen 28 en 80 millimeter kan weergeven en dat je daarmee dus kan inzoomen.

Toegevoegd na 12 minuten:
De bovenste foto is met een 19 mm lens gemaakt
De onderste fote met een 80 mm lens
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan ik het antwoord van je andere vraag herhalen, want dat komt eigenlijk op hetzelfde neer:
28-80 geeft aan dat het een objectief is dat op kleinbeeld (24x36mm) een bereik heeft van groothoek (28, 35), via standaard (50), tot licht tele,(80) ook wel portret lens genaamd. Echt tele dus niet.
Op een canon met aps-c sensor, ligt dat anders, daar is 28 ietsje weider als standaard, 35 is ietsje langer dan standaard en de 50 is dan het equivalent van de 80, een portret lens. De 80 is dan een lichte telelens, net geen drie maal de standaard. Vroeger een veel gebruikte waarde, komt overeen met de kleinbeeld 135.
Op een consumer Canon dus licht tele.