Je vraagt eigenlijk naar de basis van fotografie en er zijn geen stomme vragen. Dus een oprecht antwoord:

Een gelukte foto maken kan alleen als de ISO, sluitertijd en diafragma samen goed staan om de hoeveelheid licht op te vangen.
Sluitertijd is de tijd dat de sluiter open staat. Hoe korter die tijd hoe meer licht er wordt binnen gelaten wat in een overbelichte foto resulteert.
De diafragma is de opening in de lens. Hoe groter de diafragma, hoe meer licht er binnen kan komen. Zie het maar als een waterkraan die je precies zo openzet, dat hij genoeg, maar niet teveel water uit de kraan laat komen.
Dan nog de iso, dat is de gevoeligheid van de sensor.

Nu de standen...
Normaal maak jij kennelijk een foto op de volledige automatische stand. Dat wil zeggen, dat jou camera de licht meet, en daarop de sluitertijd, diafragma en eventueel ook de iso voor jou instelt, om een redelijk goede foto te maken.

De A-stand is de diafragma voorkeuze stand. Dwz, dat jij de diafragma instelt en de camera dan de sluitertijd voor jou bepaald.

De S-stand is de sluitertijd voorkeuze stand. Dus jij stelt de sluitertijd in en de camera bepaald de diafragma voor jou.

De P-stand heeft geen voorkeuze, de camera bepaald de sluitertijd en diafragma.

Dus A, S en P standen zijn (semi)-automatisch standen.

De M-stand is volledig manueel. Jij bepaald de sluitertijd en de diafragma. Jij bepaald dus hoe licht of donker een foto moet worden.
De reden waarom deze stand erop zit, is omdat de camera zelf niet altijd goed het juist licht kan meten. De camera kijkt immers niet naar de zon of de lampen, nee die kijkt hoeveel licht er door object in het beeld naar de camera wordt gereflecteerd. Als het object midden-grijs is, dan doet de camera het perfect op de automatische stand. Maar objecten (het grotendeel van het beeld) is zelden midden-grijs. Met als resultaat dat fotos te donker of te licht zijn en niet helemaal perfect.

Om dit tegen te gaan, hebben de A, S en P standen nog een correctie mogelijkheid naar + of -.

Google maar eens rond en kijk wat afzonderlijke instellingen van de sluitertijd, diafragma en iso met je beelden kunnen doen. Zo kan sluitertijd beweging bevriezen of juist maken. Diafragma kan onscherpte maken of juist maken en iso kan ruis geven maar ook de grenzen van de sluitertijd en diafragma verleggen.

Als voorbeeld, kan onscherpte in de achtergrond juist het onderwerp op de voorgrond meer isoleren in het beeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een correctie: hoe korter de sluitertijd, hoe minder licht. Dus hoe donkerder het beeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan weldegelijk iets verstellen in de P-stand. In de stand P kunt u verschillende combinaties van
sluitertijd en diafragma selecteren door aan de
hoofdinstelschijf te draaien terwijl de
belichtingsmeters ingeschakeld zijn (“flexibel
programma”). Draai de schijf naar rechts voor een
groot diafragma (lage f-waarden) om de
achtergronddetails onscherp weer te geven of voor
een korte sluitertijd om beweging scherp vast te
leggen. Draai de schijf naar links voor een klein
diafragma (hoge f-waarden) om de scherptediepte te vergroten of voor een lange sluitertijd om
beweging als een veeg vast te leggen. Alle combinaties leveren dezelfde belichting op. Terwijl het
flexibele programma van kracht is, verschijnt er een U (R) aanduiding in de zoeker en het
informatiescherm. Als u de standaardinstellingen voor sluitertijd en diafragma wilt herstellen,
draait u aan de instelschijf totdat de aanduiding niet meer wordt weergegeven of kiest u een
andere stand of zet u de camera uit. http://www.nikonsupport.eu/europe/Manuals/D5100/D5100RM_Nl_02.pdf pagina 62
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Na je reactie heb ik direct mijn camera gepakt. En ook in de handleiding gekeken. Wat je zegt klopt. Het heet flexibel programma (P*). Mijn handleiding (Nikon D80) begint met:
"Belichtingsstand P: In deze stand stelt de camera de sluitertijd en het diafragma automatisch in voor een optimale belichting in de meeste situaties. Deze stand wordt aanbevolen voor snapshotfoto's en andere situaties waarin u de camera de sluitertijd en het diafragma wilt laten bepalen." Dan pas komt het hoofdstuk voor flexibel programma P* --- In mijn optiek, als je een bepaalde sluitertijd wilt of diafragma, kies dan voor A of S.
Toch zie ik wel 1 voordeel van P*: Je kunt geen A of S meer kiezen die buiten het bereik van de belichting ligt. Daarin tegen heeft mijn compact van Canon geen P* functionaliteit. Dus alleen de +/- correctie, maar daarvan weet ik niet wat er dan wordt aangepast: S, A of iso. --- Op mijn SLR kies ik altijd voor M of A. Als ik voor T zou willen kiezen, neem ik weer M. Op mijn compact neem ik P voor het snelle werk (ook omdat ik niet veel diafragma keuzes heb, F2 - 8). Maar voldoet hij niet en zou ik moeten corrigeren, dan neem ik weer M. Ook als ik meerdere foto's moet maken is M de voorkeur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo qdananym,
+/- correctie houdt toch + of - een stop in. In de analoge tijd was deze knop een correctie op de ISO / ASA met de waarde van een diafragmastop. De +/- correctie kun je ook gebruiken in de M stand. Het zou dan zeer onlogisch zijn als de camera de door jou ingestelde sluitertijd en diafragma om zeep zou helpen door die correctie. Dus het moet eigenlijk wel de ISO waarde zijn die gecorrigeerd wordt. B.v als voorcorrectie bij fotografie in de sneeuw.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de M-stand is het nutteloos en zelfs dom.
Ik heb het net uitgeprobeerd, in de T stand wordt de iso aangepast, wanneer deze op auto staat. Als de iso vast staat wordt de A aangepast. Ik weet niet wat er gebeurd als de correctie buiten de lichtmeting valt.
In de analoge tijd staat de iso vast, omdat de film vast in de camera zit.

Andere antwoorden (1)

M van Manueel : handmatig

A van Aperture: diafragma keuze

P van Programma: gevarieerd programma mode om zelf sluiter/diafragma keuzes te maken

S van Shutter: sluitertijd keuze