Wat zegt het richtgetal bij een flitser?

Ik wil graag een flitser kopen voor gebruik in feestjes dus veel foto's van mensen op korte afstand. Welke invloed heeft het richtgetal?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
1.1K

Het beste antwoord

Het richtgetal is een maateenheid van de maximale sterkte van de flits.
Dus hoe groter het richtgetal, hoe sterker de flitser is en hoe verder de flits kan komen.

Het is een eenvoudige formule, zie ook wikipedia:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Richtgetal

Maar het richtgetal is niet het enige wat belangrijk is voor een flitser.
Het kan heel handig zijn als de flitser ook een master/slave aankan. En dat je hem kunt afvuren middels de flitser op je camera zelf. Zo kan je eenvoudig de flitser in je hand nemen, om nog creatiever te flitsen.

(heb van dezelfde youtube channel gisteren een leuk filmpje gezien uit de serie Pro photographer, cheap camera: http://www.youtube.com/playlist?list=PL7ECB90D96DF59DE5&feature=plcp)
Hierin gebruikt de fotograaf de externe flitser naar zijn voordeel.

Het is zelfs zo handig, dan je portretten zelfs met 2 flitsers kunt gaan maken. Namelijk je hoofd flitser: de reportage flitser. En de onboard camera flitser om het glinstertje in de ogen te maken.

---

Let wel op dat een sterke flitser die op vol vermogen flitst, je iemand even tijdelijk blind maakt.

Uiteraard let je bij een flitser ook op de herlaadtijd, instelmogelijkheden, van handmatig naar TTL en automatisch.

---

Ik had mijn flitser samen met mijn camera gekocht. Nikon SB-800. Heb er geen second spijt van gehad en al op vele manieren ingezet. Soms was hij wel iets te licht nog.
Maar vooral master/slave is enorm handig om te gebruiken en te experimenteren. Mijn camera ondersteund het ook voor die flitser.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fantastisch antwoord! +

Andere antwoorden (2)

Een flitser met een richtgetal dat twee keer zo groot is als een andere flitser, kan een bepaald object belichten op een twee keer zo grote afstand als die andere flitser, bij dezelfde diafragmawaarde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb nog een tip: Als je veel mensen wilt fotograferen op kortere afstand, dan doe je dat waarschijnlijk binnen. Als je nu indirekt flitst, via het plafond of via een wit stuk karton of kunststof, wordt de afstand van flitser tot object groter. Voordeel: de mensen raken niet verblind en het licht wordt meer gespreid. De foto's worden zachter met minder slagschaduw. Een professional gebruikt voor dit doel een flitsparaplu. Je kunt ook een softbox gebruiken. Die zet je op de flitser. De box zorgt voor spreiding van het licht. de flitser iets naar boven richten en heerlijk belichte foto's zijn het gevolg. Door al deze acties neemt de intensiteit van het licht natuurlijk wel af. Daarom een flits met een zo hoog mogelijk richtgetal. De uitleg over richtgetal en afstand lees je prima bij de voorgaande schrijver.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je flitser moet dus wel een draaibare reflector hebben als je hem op je toestel monteert.