hoe fotografeer ik kaarsen in het donker?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
4.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met een fiets of een aardappel werkt het best
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik jou was, dan zou ik ze eerst aansteken anders zie je ze niet staan

Antwoorden (7)

Met een wat langere sluitertijd..
Je moet even kijken hoeveel je van de kaars erop wil (alleen vlam of hele kaars, met of zonder 'achtergrond') en zo je sluitertijd daarop aanpassen :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet flitsen, en met een korte sluitertijd. Als je een te lange sluitertijd neemt, dan wordt de vlam overbelicht, dan wordt het een witte vlek in plaats van een mooie vlam. En verder is het gewoon een kwestie van rustig de tijd nemen om scherp te stellen, lekker veel foto's maken en kijken wat er gelukt is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je niet alleen de vlam, maar ook de kaars op de foto wil kunnen zien is het waarschijnlijk verstandig om toch in ieder geval iets aan verlichting in de kamer te gebruiken. Zolang de verlichte kaars minder helder is dan de vlam, zal je met een korte sluitertijd de vlam helder, en de kaars donker kunnen zien. Het beste is om gewoon te experimenteren net zolang tot je het resultaat krijgt wat je wil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het fotograferen van kaarslicht is een lastige klus. Je moet de camera op de juiste manier opstellen en instellen.
Zet je flitser uit. Om een warme glans rond het kaarslicht te creeeren op de foto moet je absoluut de flitser uit zetten. Anders wordt de foto overbelicht en mis het effect van het kaarslicht.
Als je camera op een statief of standaard plaatst, dan kun je beter een tijdopname maken. Een draad ontspanner of afstandbediening is erg handig.
Gebruik meerdere kaarsen om een leuke sfeer te creeren.
Je kunt ook de achtergrond een beetje bijlichten met een lamp, als er geen kaarslicht voorradig is.
De ISO instelling van je camera moet niet onder de 400 zijn. Dit zorgt voor een goed scherp beeld en dat de foto niet te korrelig is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onderstaande foto gemaakt met een sluitertijd van 1/60 seconde. Er was vrijwel geen omgevingslicht en het vlammetje is overbelicht, maar het gebedenboek en het gezicht precies zo als ik hebben wilde. Dit kon nog net uit de hand, maar als je een langere sluitertijd neemt zou ik voor een statief kiezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grappig beeld, het gezicht heeft volgens mij een andere lichtbron gehad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er was wel wat omgevingslicht, maar het grootste deel kwam van dat ene kaarsje. Het was een donker hoekje in
een kerk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goh, vreemd. Boven op de bril lijkt het meeste licht te vangen. Links van de neus is de schaduw zodanig, dat deze onmogelijk vanuit de kaars kan komen. Rechts van de neus is het meeste licht, terwijl de kaars links is.
Goed voorbeeld voor de vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, je hebt gelijk, er was duidelijk wat licht van rechtsboven. Kennelijk in mijn herinnering mooier gemaakt dan het was...Is ook alweer een jaar of zeven geleden.
Dat ligt eraan. Wil je de kaars zelf ook duidelijk op foto hebben kun je beter een langere sluitertijd kiezen. Wil je alleen de vlam een kortere (anders raakt hij overbelicht).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op zich is het helemaal niet zo moeilijk.
Natuurlijk wil je de kamer helemaal donker hebben, zodat alleen de kaarsen in het beeld komen.
Maak een mooie opstelling en steek de kaarsen aan.
Zet je camera op automatisch met eventueel +1 correctie. Maak de foto.
Je zult zien (dat kan je experimenteren), dat bij lange kaarsen, de vlam het helderste is, maar ook nog een stuk van de stam wordt verlicht. Maar de onderkant van de kaars zal naar het zwarte verdwijnen.
Bij korte kaarsen is dit natuurlijk anders, daarin wordt ook een stuk van de tafel verlicht. Wat natuurlijk ook een leuk effect kan geven.
Heb eens lang geleden een kerstkaart gemaakt. Na het opstellen van de kaarsen was het eigenlijk al direct goed. Zal die straks bij het antwoord voegen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Was niet een kerstkaart geworden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En hoe stel je de witbalans dan in?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou zeggen op het wolkje, dat is de meest neutrale stand. Je foto zal dan gelig worden, maar dat is dan ook een warme kleur. De uitstraling die je vaak wilt hebben bij kaarsen en romantiek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ok, bedankt :))