Waarom is een Full Frame camera zoveel duurder dan een APS-C camera?

Ligt dit voornamelijk aan de sensor*, of wordt een FF camera altijd met meer dure functies uitgerust die de prijs nog verder opdrijven?

Nog even voor de bonuspunten, is EF(Canon) voor FF en EF-S voor APS-C? Dus als je een EF op een APS-C zet je dan niet gebruik maakt van het volledige bereik van de camera (crop)?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Even op de juiste volgorde antwoord geven om maar niets te vergeten:

1) Allebei. De fabrikanten zijn snel geneigd bij het plaatsen van een FF-sensor om ook meteen de camera vol te stoppen met extra technologie die de body duurder maakt. Maar het verschil in prijs tussen alleen een FF of een APS-C sensor is echter niet zo enorm groot. In feite heb je -om maar bij Canon te blijven- zowel FF als APS-C camera's in het professionele segment. Neem b.v. de 7D, die zeer geliefd is bij professionele fotografen, en die over een APS-C sensor beschikt. Deze kost "slechts" 30% minder dan de 5D Mark II met een FF, terwijl de rest van de specificaties van beide camera's redelijk vergelijkbaar zijn, al is de 5D iets rijker uitgerust. Dus de meerprijs komt beslist niet alleen door de sensor.
Trouwens, het verwerken van de gegevens van een FF of een APS-C sensor kost evenveel rekenkracht als de resolutie (aantal megapixel) gelijk is. De kwaliteit van het beeld is beter bij een FF, maar dat heeft geen invloed op de snelheid van de processor.

2) EF lenzen zijn lenzen die op alle soorten Canon body's geplaatst kunnen worden (zelfs oude analoge body's!), terwijl EF-S lenzen uitsluitend op body's gebruikt kunnen worden met een APS-C sensor. Een EF-lens op een APS-C body is prima te doen (heb ik zelf), maar net zoals met een EF-S lens moet je rekening houden met de crop factor. De aanduiding van de lens (50mm, 15-85, of wat dan ook) is altijd het equivalent tot een 35 mm film, oftewel een FF-sensor. M.a.w. een 50 mm EF-lens op een FF-body gedraagt zich als een 50 mm lens, en dezelfde lens op een APS-C body werkt als een 50×1,6=80mm lens. Een APS-C body maakt gebruik alleen van het middengebied van een EF-lens (dat is ook de reden waarom een APS-C body met een EF lens net iets minder last heeft van vignettering dan een FF-body met dezelfde EF-lens)
Dit heeft als gevolg dat dezelfde EF-lens op een APS-C body meer tele krijgt, maar andersom werkt het ook: je verliest ook groothoek.
Trouwens, met een adapter (b.v. een extension tube) kan je toch een EF-S lens op een FF-body plaatsen, maar de foto krijgt een zwart kader omheen, AF werkt niet, en de setting van de lens wordt niet bewaard. Niet aan te raden, dus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dikke +

Andere antwoorden (3)

Ja, dat ligt voornamelijk aan de grotere sensor, maar ook aan de kleinere doelgroep. Het maken van een grotere sensor is technisch moeilijker , net als dat grote monitoren moeilijke te maken zijn.
En ja, als je een EF lens op een aps-c camera zet maak je geen gebruik van de hele beeldcirkel. Dus je cropt een deel van het beeld dat de lens maakt.
De aanduiding op beide typen lenzen is wel de juiste, dus 50mm op een EF lens is dezelfde brandpuntsafstand als 50mm op een EF-S lens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ligt voor een deel aan de grotere sensor, hoewel die tegenwoordig ook "en masse" gemaakt worden.
Het hele mechaniek echter , de spiegel, het matglas en vooral ook het prisma en ook de sluiter moeten nogal wat groter worden.
Daarnaast is vooralsnog de markt kleiner.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk heeft een full-size sensor een betere ontwikkeling en beeldkwaliteit. Maar daarin moet ook de hardware en de processor beter zijn van de camera. Ze krijgen immers meer informatie te verwerken en moeten die net zo snel, zo niet sneller, verwerken om klaar te zijn voor de volgende foto.
Maar buiten dit zal zo een camera bedoeld zijn voor de professionele fotograaf die niet met minder genoegen neemt als er betere in de markt zijn. De foto's die zij nemen moeten immers perfect zijn en daar wordt goed voor betaald door de bedrijven die de foto's laten maken.
De doelgroep van de professionele fotograaf heeft ook een ander budget ter beschikking.

Hiernaast worden de fullframe camera's vaak alleen de body verkocht. Omdat ze met lens nog veel duurder zijn. En ook voor de lens ga je niet bezuinigen, daarin wil je ook het beste van het beste. (zo werkt het nu eenmaal wel in de professionele fotografie).
Ook de lenzen moeten grotere optiek hebben, ze moeten immers een groter oppervlak van de sensor kunnen belichten.

APS-C is niet bedoeld voor de professionele fotografie, maar voor de consumenten. Daarin zullen ze de perfectie achterwege laten en kan er goedkoper worden geproduceerd. Ook natuurlijk omdat de aantallen van productie groter zijn.

Kortom de prijs is gebaseerd op het budget van de professionele fotograaf, EN op de toegepaste technieken, processor, hardware.
Natuurlijk ook de eisen die een professioneel aan een camera stelt, qua functionaliteit, kwaliteit, prestatie, duurzaamheid (denk aan weersomstandigheden).

Bij dit soort vragen blijft ik het altijd maar herhalen. Een camera maakt niet het beeld, dat doet de fotograaf. Een camera hoeft niet top te zijn om een sterk inhoudelijk beeld te maken.

Toegevoegd na 4 minuten:
Zie ook het onderstaande beeld van Arnold Newman. Deze is absoluut niet gemaakt met een topcamera. Maar het beeld is inhoudelijk heel sterk en dus mooi. Zou je kunnen maken met een iets betere compact camera.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet de camera maakt het beeld maar de fotograaf is op zich waar. Toch heeft een camera met een grote sensor veel meer mogelijkheden dan een met een kleinere sensor, op het gebied van scherptediepte en gebruik bij weinig licht. Dus is een camera met grote sensor te verkiezen. Een foto laten zien de ook met een compactcamera te maken zou zijn is niet helemaal eerlijk. Ik kan tientallen foto's plaatsen die alleen met een camera met grote sensor te maken zijn, portretfoto's met kleine scherptediepte bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zet het er alleen maar bij omdat ik vindt dat men eerst moet leren fotograferen. Begin je met een full-frame, dan kan je steeds niet goede inhoudelijke beelden maken.
De vraag gaat hier over de prijs. Dus de vraagsteller vind het dus erg duur. Met een 'mindere' camera kan je nog steeds onwijs sterke beelden maken. Trouwens een portretfoto met een te kleine scherptediepte is ook niet mooi.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi of niet mooi is een kwestie van smaak. Een grote sensor kan zowel een grote als een kleine scherptediepte geven, een kleine sensor niet. Overigens werkte Arnold Newman met een "large format" camera (wikipedia), met een negatief van minstens 100 bij 127 millimeter, veel groter dan een full frame sensor. Waarschijnlijk koos hij voor het beste wat hij kon kopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie je uit die voorbeeld foto of hij is gemaakt met een groot negatief?
Arnold Newman is een betere topfotograaf. Natuurlijk heeft hij daar de apparatuur voor. Martin Parr is ook een topfotograaf, maar hij fotografeerde voornamelijk met een kleinbeeld camera.
En dan nog zodanig, dat hij zegt: "en vandaag gaan we flitsen op een vaste afstand van 2 meter".
Kortom zet zijn diafragma in, flitser, iso filmpje en dat is dan voor die dag zijn instelling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie uit de jpg van die foto niet hoe die gemaakt is. Maar ik denk dat de afdruk van het originele negatief nuances in de extremen (wit en zwart) laat zien die je met een compactcamera niet kunt halen.
En die kleinbeeldcamera van Parr is full-frame. Ik zeg niet dat je met een compactcamera geen hele mooie foto's kunt maken, hij heeft echter beperkingen. De kracht van de compactcamera ligt op het gebied van prijs en draaggemak, niet op het gebied van veelzijdigheid en absolute kwaliteit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ps: min niet van mij hoor, zo flauw ben ik niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gdanonym, je zit weer op je stokpaardje! ;-)
De vraag ging hier alleen maar over het waarom van het duurder zijn, niet over (vermeende) kwaliteit.
Dat APS-C niet voor professionals is bedoeld klopt maar heel beperkt. De Nikon D1, D2, D100, D200 en D300 waren/zijn wel degelijk professionele machines, van de Canons weet ik niets.
En er zijn ook hele povere full frames, waar een professional zich niet snel aan zal wagen, zoals de Sony's.
En het verhaal over de beeld processor idem dito, in de wat duurdere crop camera's zit dezelfde processor als in de FF's.
Plus dat bijvoorbeeld de sensor van de D4 aanzienlijk minder pixels heeft dan de absoluut zeker als amateur camera bedoelde D3200...
En de bijgeplaatste foto: wat heeft die te maken met het prijsverschil tussen een crop sensor en een ff sensor? In mijn optiek dus helemaal niets.
En dan deze opmerking: "Begin je met een full-frame, dan kan je steeds niet goede inhoudelijke beelden maken." Waar slaat dat op? Daarmee wil je dus zeggen dat alle fotografen van voor 2000 geen foto's kunnen maken, want die zijn met full frame (of nog veel groter) gaan fotograferen! Dit slaat echt helemaal nergens op, hooguit op een totaal onbegrip over het gebruik van foto-apparatuur. Een beetje fotograaf kan met ieder sensor of negatief formaat mooie foto's maken. Niet de camera bepaalt maar de techniek beheersing van de fotograaf. Of het ook een mooie foto wordt, ligt aan de artistieke kwaliteiten van de fotograaf. Een fotograaf die wel artistiek op een hoog plan staat, maar technisch een nul is, maakt ook slechte opnames.
Ik vind het prima dat je hier foto-les wil geven, maar ga je dan niet te buiten aan onnodige verhalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wie zit hier nu op een stokpaardje?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou als ik jou reactie lees en hoe jij eroverheen walst, dan ben jij het!
Niet eens opbouwende kritiek, maar pure afwijzing.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals altijd een vette + voor je goede antwoorden en de moeite die je ervoor neemt om iemand iets uit te leggen. Zelf voor een leek zijn jou antwoorden te begrijpen.
Neemt niet weg dat Suluap ook wel degelijk weet waarover hij praat. Jammer dat jullie geen goed team kunnen vormen... :)