Wat is de kleinste digitale compact camera met goede beeldkwaliteit?

Zoek voornamelijk naar het model met de kleinste afmetingen. Niet naar de goedkoopste.

Mijn fotografie ligt al een tijdje op zijn gat. Dat komt voornamelijk dat mijn camera's wat groter zijn en je dus speciaal op 'fotografie-pad' moet waarmee je de apparatuur meeneemt.

Mijn compact is nog steeds groot van formaat: Canon Powershot G10. Het is wel een heerlijke camera.
Daarnaast natuurlijk een SLR.

Ik wil deze drempel voor mij kleiner maken en eigenlijk met een hele kleine camera gaan werken. Eentje die me niet in de weg zit en ik die dus altijd bij me kan dragen. Maar toch een goede kwaliteit beelden kan maken bij normale lichtomstandigheden.
Het gaat me niet om absolute scherpte mogelijkheden, maar dat de kleuren en helderheid beter zijn als de budget compact camera's.
Lens met F2 of F2.8 geeft de voorkeur. Verder fotografeer ik voornamelijk seriematig en projectmatig, reportage achtige stijl en dus voornamelijk groothoek.

Het liefste wel met RAW ondersteuning en een groot display die duidelijk zichtbaar is in vol zonlicht.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
2.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb een Canon S3 SI, ietsjes meer uit de kluiten gewassen dan jouw G10. Ik had hetzelfde probleem en schafte een Rollei Compactline 230 aan, een ware broekzakcamera met hoge resulutie en een scala aan toeters en bellen. De laatste heb ik wel vaker bij me maar de foto's die ik met die Canon maak zijn echt stukken beter van kwaliteit. Het zou natuurlijk aan mij kunnen liggen... De Canon is een 'erfenisje' van mijn dochter die zelf op de EOS is overgestapt. Zover wilde ik vooralsnog niet gaan maar voor mij werkt een camera met een goeie lens toch een stuk prettiger dan zo'n kaboutergevalletje. Wel een goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben begonnen met mijn SLR. Voor een opleiding. Omdat ik toen zoveel met fotografie bezig was, wilde ik dat niet voor vakanties en zeker niet meenemen. Dus heb ik die G10 gekocht. Fantastisch, geen gesjouw meer en uitstekende kwaliteit in de beelden. Zeer heldere beelden, wat is als meest belangrijke eigenschap vinden voor een goede camera. Nu sta ik weer voor diezelfde situatie, maar fotografeer ik niet meer. Waarom, omdat ik niet elke dat met de G10 wil rondlopen. Maar speciale foto-trips wil ik ook niet meer. Mijn mobiel is te slecht voor wat betreft de camera.
Behalve helderheid stel ik geen eisen. Ik wil meer goede inhoudelijke fotos maken.
We zijn nu toch weer 3 jaar verder. Dus de techniek moet ook 3 jaar verder zijn. Vandaar de vraag nu.

Antwoorden (2)

Wellicht de Sony DSC-R serie? er zijn op het moment 2 maar 1 ervan moet nog uit komen:

http://www.sony.nl/product/dsc-r-series

Niet veel kleiner dan je huidige camera maar wel wat (vooral in de diepte) en heeft in het algemeen ook betere specs.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klein en kwaliteit zijn voor een deel tegengesteld in de fotografie. Hoe kleiner de sensor, hoe gevoeliger voor ruis en hoe minder mooie foto. Hoe groter de sensor hoe groter de lens...Zeker als het om een lichtsterke lens gaat.
Dat gezegd hebbende: De S-serie van Canon is binnen de compactcamera's heel goed, redelijk klein en duurzaam. Er komt binnenkort een nieuwe op de markt, de S110.
De al genoemde sony heb ik ook in mijn handen gehad, fijn cameraatje! Makkelijk mee te nemen. Veel pixels, veel mogelijkheden.