Hoe vervang je een rolletje in een Minolta AF?

Een van de gasten in de vakantieweek die ik begeleid heeft een heel ouderwets fototoestel. Een minolta AF. Serienummer (?) 81107826. Hoe spoel je het rolletje van dit toestel terug, en hoe vervang je dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
6K

Antwoorden (3)

Als het echt een hele oude is, zie foto: Op de rechterknop aan de bovenkant zie je een lipje IN de knop. Deze omklappen enomhoogtrekken (klien beetje). Dan voel je dat deze "vrij" staat. Dan er aan draaien totdat je niet meer verder kan. Dan met het lipje de as geheel naar boventrekken. Als het goed is, gaat nu de klep aan de achterzijde open. Dan filmrolletje eruithalen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Filmrolletje erin doen: gaatjes aan onder -en bovenkant op as met uitstulpinkjes laten geleiden. Je ziet dan een spleet in de hoofdgeleider van het filmtrsnaport. Daar het smallere uiteinde van de film indoen. Handmatig één volle slag doordraaien. Dan klep dicht. Dan met lipje een klein beetje doordraaien totdat je een klik voelt. Lipje terugklappen en induwen, klaar voor gebruik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ontgrendelen voor terugspoelen zal d.m.v. kleine drukknopje
(stangetje) onder de toestel indrukken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Moordigger: klopt, was ik vergeten! Is ook meer dan een eeuw geleden dat ik zoiets heb gedaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ha ha ha Goeie ouwe tijd. :p
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je. Toestel op de foto ziet er echter heel anders uit. Deze is meer de vorm van een baksteen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan, principe moet echter hetzelfde zijn. Stuur anders even een foto van het toestel.
Ik had ook een minolta weet niet zo welk type

Aan de onderzijde zit een heel klein gaatje. Daar moet je opdrukken om de rol vroegtijdig eruit te halen.
Anders doet hij het automatisch als de rol vol is
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat dacht ik ook, maar toen ik het klepje opendeed, was er nog film "zichtbaar" en dus neit helemaal teruggespoeld.
Als je het zo doet als boven beschreven trek je de film in tweeen. Aan de onderkant van het toestel zit een knopje daar druk je op om het rolletje vrij te schakelen, Je schakelt namelijk de transport rol vrij. Vervolgen draai je de hendel zoals boven bedoeld in de pijl richting, Net zolang tot je voelt dat de weerstand weg valt. Dan trek je de knop van de hendel verder uit en de achterkant opent zich, Dan kun je het rolletje eruit nemen.
Succes