Heey! Op vakantie ga ik vaak duiken. Maar waar haal je goed kwaliteit onderwatercamera's? Ik wil onderwater fotografie doen... (geen wegwerp) 'X

Onderwatercamera!
kwaliteit moet goed zijn!
geen wegwerp!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's

Antwoorden (5)

In een goed gesorteerde duikwinkel, of bij een heel goede fotograaf.
Kijk eens bij fotokonijnenberg.nl die hebben er vast.
Schrik niet van de prijs.
Wellicht een optie om een waterdichte behuizing te kopen voor een spiegelreflex.
Dit is ook niet goedkoop, maar geeft je meer mogelijkheden met de camera.

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik herrinner me nu dat ik ooit eens een waterdichte compactcamera heb gezien in Duitsland. Ik meen dat het Canon was.

Even google raadpplegen !?gaat mij hier niet lukken vanaf de telefoon. Goeie vraag is al lastig zat :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt ook kiezen voor een hoes om je digitale camera. Daarvan is is de prijs niet zo hoog en je hoeft dan maar 1 camera mee te nemen, aangezien je de camera ook weer uit de hoes kunt halen en de camera boven water gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat deze zakken niet echt goed zijn, daarnaast ga je bij het duiken vaak een stuk dieper dan 10m. Lijkt me geen verstandige optie.
Op zich een heel goed idee, er zijn waterdichte compactcamera's van Canon, Olympus, Pentax, die ook extra stevig zijn. Dus bestand tegen stof water en stoten., wat precies is wat je wilt van een digitale camera die je overal mee naar toe neemt. Denk er alleen aan dat de rubbers om het jaar vernieuwd moeten worden.
Ik zag een ouder model voor 169 euro.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ligt eraan hoeveel wil je hieraan uitgeven, of je gemak boven kwaliteit kiest, en niet onbelangrijk, hoe diep gaat je duiken.

Zie op de link een selectie van compacte onderwatercamera's met prijzen vanaf ca €100 en tot meer dan €400. Zo'n compacte geeft in het algemeen een zeer fatsoenlijke beeldkwaliteit voor amateur begrippen zo lang je niet dieper gaat dan 5-8 meter. Met sommige modellen kan je niet dieper dan 3 meter, maar dat kan voor je misschien al genoeg zijn, dat weet ik niet.
Ik heb hele goede recensies gelezen van de compacte Olympus onderwatercamera's.
Extra voordeel van deze camera's is dat ze ook shock- en stofbestendig zijn, dus ook boven water zeer geschikt voor een avontuurlijke vakantie waar je niet met een gerust hart een dure (en zware!) spiegelreflex meeneemt. Je hebt natuurlijk professionele body's en lenzen van SRL's die stof bestendig zijn, maar dat kost heel gauw 10× zo veel als een compacte.
Deze camera's zijn even goed qua beeldkwaliteit als een normale, en je kan ook filmen, enz. De beperking zit vaak in het bereik van de zoom, omdat je kan niet een hele krachtige en grote zoom plaatsen in een waterbestendige behuizing.

Plan B is om een onderwater omhulsel te kopen voor de camera die je nu al hebt. Voor een compacte zou ik het niet doen. Voor een paar extra centen koop je een nieuwe onderwater compacte camera, die toch dezelfde kwaliteit (of zelfs beter!) oplevert. Dat zou ik je adviseren alleen in combinatie met een goede spiegelreflex. Hiervoor zou ik persoonlijk advies opzoeken bij een goede fotozaak. Foka, Camera Express of Konijnenberg hebben deze behuizingen en de kennis, maar nog beter is een gespecialiseerde zaak.
Ik weet niet waar je woont, maar als je googelt 'duikwinkel' of zo iets, vind je vast iets in je buurt.

Veel plezier met je duikvakantie!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelf ga ik ook ieder jaar duiken en snorkelen. Doe dit inmiddels al meer dan 5 jaar en neem ook altijd foto's. Het eerste jaar had ik een leuk cameraatje met 5mp, waarmee je tot 5m diep kon. Ik snorkelde toen alleen en kon daar echt goed mee overweg. Het jaar daarop wilde ik ook wel eens gaan duiken en had ik niks meer aan die camera, omdat je al snel dieper dan 10m gaat. Ik heb toen dus een Olympus SP350 compact camera gekocht met de daarbij behorende onderwaterbehuizing PT030, waarmee je tot wel 40m diep kunt gaan. Alles bij elkaar was ik geloof ik iets van 350 euro kwijt (4 jaar geleden), gebruik deze set nog steeds en ben zeer tevreden.
Voor meer info over onderwaterfotografie en alles wat er zoal te koop is, zou je eens op onderstaande link moeten kijken:

Toegevoegd na 10 minuten:
Ook www.onderwaterhuis.nl is een fantastische shop waar je echt alles kunt vinden voor onderwater