hoe maak je een mooie foto in het donker?

Ik hou er van om foto's te trekken maar als het dan donker wordt kan ik geen mooie foto's meer trekken. Als ik met flits trek ziet het er niet realistisch uit en als ik dan zonder trek wordt alles wazig. Dan stel ik mijn sluitertijd langer in maar dan worden mijn foto's zo korrelig. Zijn er nog andere trucjes?

Toegevoegd na 20 uur:
Oh ja en ik heb de nieuwste spiegelreflexcamera van Canon. Zo een waar je ook mee kan filmen en die toch niet gigantisch is

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
2.1K

Het beste antwoord

Ik ben ook een fanaat van foto's maken met weinig licht, en ik kan je vertellen dat er helaas geen simpel antwoord hiervoor is... maar wel heel veel tips!

Gebruik nooit een ISO waarde hoger dan 400, want dát maakt je foto korrelig, niet de lange sluitertijd! Goede camera's kunnen redelijke foto's maken met ISO 800, en héle goede camera's met ISO 1600, maar dat is alleen in geval van nood.

Stel je camera met een zo groot mogelijk diafragma opening. Dan hoef je niet een hele lange sluitertijd te gebruiken. In een compacte camera gaat dat meestal volautomatisch, en je hebt geen keuze in het type lens. Als je een systeemcamera of een SRL hebt (d.w.z. losse body en lenzen), kies dan de lens met de grootste diafragma, dat is de F-waarde. Lenzen met een F/2.8 of lager zijn de meest lichtgevoelige en geschikte lenzen voor fotografie in het donker.

Met een sluitertijd langer dan 1/30 moet je er van uit gaan dat je niet meer "uit de hand" kan fotograferen. Het beste is een statief. Je hebt van die kleine statieven die in je broekzak passen en die je vrijwel overal kan zetten, en van die grote dingen 1,5 meter lang. Kwestie van smaak en budget.
Maar je kan ook zonder statief foto's maken door je camera te plaatsen op een vlak oppervlakte, tegen een lantaarnpaal te leunen of zo iets, en toch uit de hand schieten. Ik heb scherpe foto's in het donker gemaakt met sluitertijden van enkele seconden, gewoon door de camera tegen een muur of een bank te houden.
De camera op de grond laten of een plank is ook een legitieme optie, en je kan de camera omhoog of omlaag richten dor een paar muntjes eronder te plaatsen.

Gebruik niet het ontspanknopje, maar de timer. Op het moment dat je het knopje drukt, is het bijna onvermijdelijk dat de camera beweegt. Zeker als je met een statief werkt.

Sommige compactcamera's en SRL's hebben een instelling voor foto's in het donker die de flits combineert met een langere sluitertijd ("night portrait") Zo krijg je je voorwerp beter belicht, maar door de lange sluitertijd wordt de sfeer enigszins behouden. Niet mijn favoriet, maar je kan proberen...

Ik gebruik de flits vrijwel alleen overdag, om ongewenste schaduwen te voorkomen. Verder heb ik liever een iets te donkere, en toch scherpe foto die je straks thuis met een gratis software kan retoucheren en extra belichten.

De foto hieronder had een sluitertijd van 1/4 en ISO 800 met een F/4.6. Ik zat gewoon op de vloer met de camera op mijn knieën. Het kan dus!

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, aan de hand van de aanvulling van je vraag, denk ik dat je bedoelt een Canon EOS 1100D, en dan waarschijnlijk met de kitlens 18-55. Klopt dat? Nou, dan heb je niet de meest lichtsterke lens (de laagste waarde is F/3.5), maar zeker geen verkeerde! De volgende vraag is of je de lens hebt met IS (=Intern Stabilization) of zonder. De lens met IS compenseert de bewegingen van de camera, en dat betekent dat je onder dezelfde licht omstandigheden de sluitertijd 3× zo lang kan instellen dan met een lens zonder IS, en toch een even scherpe foto maken (dat wordt in het vakjargon "3 stops" genoemd) Niet vergeten om het knopje "IS" aan te zetten als je uit de hand schiet, en uit te zetten als je de camera op een statief plaatst! Als je de sluitertijd zo laag mogelijk wil houden, dan is het een goede tip om niet op je voorwerp in te zoomen. Schiet altijd met de zoom breed open, en maximale diafragma F/3.5 Als je inzoomt kan je lens namelijk niet meer de maximale diafragma open houden, en zal ze zelf springen naar F/4 of F/5.6, waardoor de sluitertijd 1 of 2 stops omhoog gaat, en dat kan het verschil maken tussen een scherpe of een onscherpe foto.
Als je straks 'te veel' in beeld hebt, kan je nog altijd een 'crop' van de foto gebruiken (d.w.z. met een fotobewerking programma het bruikbare stukje foto uitknippen) Mijn tip over het gebruik van de stand "night portrait" geldt ook voor je camera. Dat is een automatische stand waarmee de flits toch afgaat, maar je krijgt daarnaast een lange sluitertijd. Dat levert vaak betere resultaten in donkere omstandigheden dan de volautomatische stand (het groene kadertje) Met de Canon 1100D kan je nog fatsoenlijke foto's schieten met een ISO waarde tot 800. Je zal last van korrelig beeld hebben in de meest donkere gebieden van de foto, maar dat valt reuze mee. Schieten met ISO 1600 is ook te doen, maar dan gaat wel snel achteruit. ISO 3200 of 6400 moet je écht alleen gebruiken voor extreme omstandigheden, waar je per se de foto wil maken, en een hoge kwaliteit minder belangrijk is. En eigenlijk het meest belangrijk om scherpe foto's te schieten, ook overdag, is je houding. Hou je adem even in tijdens het schieten. Zoek een houding waar je stabiel en niet te gespannen bent, enigszins verspreiden benen, en armen tegen je lichaam. En onder donkere omstandigheden schiet 4 of 5 foto's achter elkaar, dat vergroot je kansen om één goede te schieten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je. Het lukt me nu al wat beter om een foto te trekken het donker :)

Andere antwoorden (4)

Fotograven doen het met lampen. Dus gewoon een paar spotjes kopen en de zaak bijlichten ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je er lampen opzet, is het niet meer donker!
Hij/zij wil foto's in het donker.
Het is geen trucje, maar gebruik een statief.
Zet hem op 100 iso/asa en pas je sluitertijd aan.
Vaak moet je secondes doorbelichten, maar dat ligt er aan hoe donker het is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fotograferen in het donker kan niet.
Het woord betekend ook letterlijk: schrijven met licht

Dus is het donker, dan moet je licht toevoegen! Via een flitser, via een lamp of via een zaklamp.

Je kunt zelfs schrijven met licht... zie afbeelding.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat je ook kunt doen is de camera op een statief zetten en in bulb open laten staan. Dan met een flitser in je hand door een ruimte lopen en hier en daar een flits geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
antwoord slaat nergens op. Wat jij doet is experimenteren, de vraagsteller heeft het over donker, zoals een donkere straat, of een donker interieur, niet over absolute duisternis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hele mooie creatieve foto, en uiteraard is wat je schrijft waar, maar ik vraag me inderdaad af of de vraagsteller iets hieraan heeft...
Ligt inderdaad ook aan het type camera of het zal lukken, een compact is niet echt geschikt. Zelf heb ik een Nikon D7000. die je met een gerust hart op ISO 1600 kunt zetten. en dan een vast brandpunt objectief (die hebben minder lensdelen, geeft minder inwendige reflecties), diafragma niet te groot. zo rond f5,6 voor de scherpte diepte, en op statief met afstandsbediening! Bij deze combinatie zit ik dan vaak aan 1/10 tot10 seconden, Maar soms is donker zo helder, dat het ook uit de hand gaat:
M'n eerste experimenten met deze camera erbij.
de kerk f5,6 ISO800 1/8 sec. uit de hand
de straat met feestverlichting f4 ISO1600 1/80sec
het kan tegenwoordig allemaal, maar ik ben natuurlijk wel erg blij met deze kanjer van een camera, en besef dat niet iedereen er zo een (of nog mooier, dikker "beter") heeft.

Toegevoegd na 3 uur:
En met jouw Canon kan je dus zo'n beetje hetzelfde als ik met m'n Nikon, zijn zo'n beetje uit dezelfde klasse