Hoe belangrijk is een ringflitser nu uiteindelijk bij macrofotografie?

Macrofotografie is opzich al vrij duur omdat de echte macrolenzen vrij duur zijn. Hoe meer je er over leest, hoe meer je tot de ontdekking komt dat een ringflitser eigenlijk onmisbaar is. Is dit nu echt waar of proberen ze je er van te overtuigen om ook nog eens een dure ringflitser te kopen die bijna net zoveel kost als de lens zelf?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
2.9K

Het beste antwoord

In de fotografie zal je groeien. Je zult steeds meer dingen uitproberen. Steeds een stapje extra doen.
Een flitser ga je pas toepassen als je merkt dat je zonder minder mooie foto's kunt maken. Als je zelf de inhoud van het beeld meer in de hand wil krijgen.

Een ringflitser verdient de voorkeur boven de interne flitser van je camera en boven een reportageflitser boven op de camera.
Om de simpele reden dat je lens altijd in de weg zit van de flits. Je zit namelijk heel dicht op je onderwerp.

Maar een ringflitser hoef je niet te gebruiken. Je kunt een gewone reportageflitser nemen die je naast de camera, op een statief kunt zetten. Dan kan je ook veel bereiken.
Met een (bouw)lamp, tracingpapier of piepschuim kan je ook wat verder komen.

Zelf zou ik zeggen dat je het beste kunt beginnen met een reportageflitser. Die kan je dan eventueel uitbreiden met een ringflits-adapter, of een 2e reportageflitser.
Wellicht ga je later voor een heuse studioflitser en ga je lekker binnen knoeien.

Hieronder wat voorbeelden van mensen die een stapje (of 2) verder gaan:

http://i40.tinypic.com/70dqw6.jpg

http://i39.tinypic.com/245c6mq.jpg

http://www.rogierbom.nl/images/dpz/motoko_opstelling.jpg

http://2.bp.blogspot.com/_pUCGBbnXNR8/TFU1-b4NAGI/AAAAAAAABo4/ln-3dAsCpos/s1600/rook+opstelling+%5B800x600%5D.jpg

http://www.fotografie.nl/images/565/FlitserKabelOmnibounce.jpg

https://cdn.webshopapp.com/f/zzj8e4/dc-1200elite.jpg

http://www.pbase.com/fotoopa/image/64246714/original.jpg

http://forum.belgiumdigital.com/f36/macro-opstelling-304847-2.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Super bedankt voor je uitleg en de links. Zeer interessant.
+1

Andere antwoorden (3)

Ik zou eerder het systeem met twee kleinere flitsers net naast de lens aanschaffen omdat bij een ringflitser de schaduwwerking verdwijnt. Bij goed daglicht kun je ook goede macrofoto's maken overigens. Het systeem met 2 kleine lensjes is overigens ook kostbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk heb je geen ringflitser nodig voor macrofotografie.

Voor bijna alle fotografie geldt: zo weinig mogelijk flitsen!!!
De flitser bevriest als het ware de beestjes en daardoor is het als snel mogelijk om een langere sluitertijd te gebruiken zonder last te hebben van bewegingsonscherpte of veel ruis door de hogere isowaarden.
MAARR: je flitst ook alle sfeer weg!

Als het niet om beestjes gaat, maar om dingen die niet bewegen, dan heb je al helemaal geen flitser nodig.
Wel een lichtsterke lens en een statief.

Gebruik je toch een flitser, zet die dan op zo weinig mogelijk kracht.

En verder is het een kwestie van ervaring.
Als jij heel veel met jouw hobby bezig bent, zul je vanzelf leren wat de mooiste resultaten geeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je kan eventueel ook indirect flitsen, dan krijg je veel zachtere contouren en schaduw
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met flitsen, kan je juist de sfeer erin flitsen. Maar dan moet je het wel goed doen, en weten wat je doet. Zomaar flitsen is dus niet goed. Je moet weten hoe de schaduw gaat vallen en hoe je die kunt beinvloeden. Gebruik van paraplu's, softboxen, reflectieschermen, enz.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuk... de 1 zegt dat je met flits de sfeer wegflitst en de ander zegt dat je met flits de sfeer er in brengt. Toch klinken allebij de meningen heel aannemelijk en denk ik dat ze allebij een kern van waarheid bevatten. Het komt er dus eigenlijk op neer dat ik zal moeten beslissen wat voor resultaat ik wil zien en dat is vaak niet gemakkelijk om van te voren te beslissen.
+1 voor je informatieve antwoord
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb altijd geleerd en ervaren: als het kan NIET flitsen. Tot we zelf een studio gingen bouwen op zolder.
Toen kwamen de reflectieschermen,
de paraplu's en de ringflitser.
Op een van de cursussen leerden wij reflecteren met allerlei materiaal wat voorhanden is. Bijv. een A4tje.
Of licht afschermen met een hoed of sjaal. Als je dus stilstaande, niet bewegende en dingen binnenshuis fotografeert, dan kun je allerlei hulpmiddelen gebruiken.
Als je buiten in het veld beestjes wil fotograferen
is dat een heel ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ok, dat is duidelijk... de macrofotografie is dus ook weer verdeeld in diverse specialiteiten, en ieder specialiteit heeft zo zijn eigen regels...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met een ringflits kun je geen sfeer brengen. Is juist bedoeld om een volkomen vlakke verlichting te geven in het veld direct voor de lens.
Bij macro kan dat zeker zeer goed werken, vooral bij beestjes, je fotografeert die meestal niet om nu eens een prachtig uitgelicht portret te maken, maar om het beest mooi scherp erop te krijgen. Gebruik je één flits van opzij krijg je te veel schaduw, met twee of meer kleine flitsers krijg je ongeveer ringflits licht, mooi vlak en helder.
Is maar net de vraag wat je op de foto zet. Als productfotograaf kan ik niet zonder.