Is er verschil tussen een Telelens en een Fisheye-lens?

Toegevoegd na 4 dagen:
*** Oh wat dom, ik zie het nu pas. Ik bedoelde natuurlijk een groothoek lens en een Fisheye >.<

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Enorm verschil!! Sterker nog: het zijn tegenovergestelde lenzen, zie de prima antwoorden hier onder.

Het beste antwoord

Natuurlijk is er een verschil:

Telelenzen
Met telelenzen kun je onderwerpen die verder weg zijn dichterbij halen. Alles boven de 100mm wordt een telelens genoemd en ze zijn te krijgen tot zo'n 1200mm. En dergelijke extreme telelens is echter erg prijzig en daarbij ook enorm groot en zwaar. Dergelijk extreme telelenzen zijn vooral geliefd onder natuurfotografen. Je kunt zo vanaf een grote afstand toch dat ene vogeltje of dat angstige hertje beeldvullend vastleggen. Telelenzen met een minder extreem bereik kunnen erg nuttig zijn om bijvoorbeeld bij evenementen mensen vast te leggen zonder dat je anderen hierbij hindert.

Een voordeel van telelenzen is dat ze een kleine scherptediepte geven. Hierdoor is het gemakkelijk om je onderwerp losstaand van de achtergrond te krijgen. De achtergrond wordt al snel onscherp. Het nadeel van telelenzen is dat bewegingen van je hand erg versterkt worden in het beeld. Je hebt dus een snelle sluitertijd nodig om een scherpe foto te maken of je moet met een statief werken. Voor een snelle sluitertijd heb je weer veel licht nodig, dus is een lichtsterke telelens hierbij aan te raden. Helaas zijn dergelijke lenzen wel erg prijzig. Als 'regel' voor de sluitertijd kun je aanhouden dat het aantal millimeters van de lens gelijk moet zijn aan het aantal milliseconden van je sluitertijd (1 gedeeld door het aantal milliseconden feitelijk). Bij een 300mm lens moet je dus een sluitertijd van 1/300ste gebruiken voor een foto zonder bewegingsonscherpte.

Veel telelenzen beschikken over beeldstabilisatie (Bij Canon IS genoemd, bij Nikon VR) om deze bewegingsonscherpte tegen te gaan. Een dergelijk optie is d

Fish-eye lenzen
Ook een bepaalde vorm van een groothoek lens is een fish-eye lens. Met een fish-eye lens kun je een foto maken waarop alles onder een hoek van bijna 180 graden te zien is. Er komt dus erg veel op de foto. Als je niet op past heb je al snel ook je eigen voeten erop staan terwijl je gewoon recht vooruit aan het fotograferen bent. Een fish-eye lens levert geen beeldvullend plaatje op maar een cirkelvormige foto. De rest eromheen is zwart (daar valt geen licht). Tenzij je een speciale fish-eye hebt voor een crop camera (sinds november is er eentje te krijgen van Sigma) zul je bij een cropcamera zelfs niet eens de complete cirkel te zien krijgen. Fish-eye lenzen zijn in de praktijk weinig praktisch en worden dan ook niet zo heel veel gebruikt. Mocht je een fish-eye willen proberen dan is de Peleng 8mm een goedkope oplossing
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi uitgebreid antwoord + Een kleine opmerking: met de telelens heb je een onscherpe achtergrond (er is een heel mooi Japans woord hiervoor: "bokeh") als je een grote opening kiest bij de lens. Dat wordt op de lens aangeduid als F-waarde, en hoe kleiner deze waarde, hoe kleiner de scherptediepte, en dus hoe waziger de achtergrond bij een portret. En ook nog iets: dezelfde lens gemonteerd op een andere camera-body kan een nog grotere "tele" effect hebben, of juist andersom, meer "fish-eye".
Dat hangt samen met de grote van de sensor (de 'film' van een digitale camera), en het effect van de grote van de sensor op je lens wordt berekend met de zogenaamd "crop factor". Zie de link voor een uitleg:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Crop-factor
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
O ja, nog een verschil tussen tele en fish-eye. Je kan relatief goedkope telelenzen vinden (zal geen topper zijn, maar je hebt het), maar fish-eye lenzen zijn bijna allemaal erg duur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt me een belangrijk verschil inderdaad ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En nog meer: een telelens is doorgaans een lange, zware lens, terwijl een fish-eye veel korter en dikker is, en heeft vaak een bolvormig front lens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Al is je sensor nog zo groot, geen enkele tele zal daardoor een fisheye worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@suluap
Dat zeg ik niet! Ik zeg dat een tele wordt nog meer "tele" (bij wijze van spreken) met een body met een hoge cropfactor, en een fisheye minder breed. Andersom geldt ook, uiteraard, als je van een full frame body overstapt naar een crop body: dan verliest de tele vergrotingsfactor, en wordt de fisheye en nog breder lens.
Maar in ieder geval, een tele blijft een tele, en een fisheye een fisheye, dat moge duidelijk zijn!

Andere antwoorden (2)

Even kort gezegd:
- een telelens "ziet" in de verte
- een fish eye lens "ziet" (extreem) in de breedte

Zie het ongeveer zo:
Sta je midden op een voetbalveld:
- met een telelens krijg je de keeper in beeld en vallen de doelpalen al buiten het beeld
- met een fish eye lens zie je het doel met keeper in het midden en aan de buitenkanten ook nog de cornervlaggen, en aan weerszijden stukken van de zijlijn.

Voor een preciesere beschijving en fotovoorbeelden:
- http://nl.wikipedia.org/wiki/Teleobjectief
- http://nl.wikipedia.org/wiki/Fisheye-objectief

Overigens zal je een fish eye niet veel nodig hebben in de meeste fotografie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En je ziet je voeten (bij fisheye) ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pelle, ja, je kan dus best een interessante foto maken met fisheye op de middenstip van een voetbalveld. Bal op je voet, keeper gespannen en aan weerskanten tribunes met ademloos publiek. En dat alles op 1 foto;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha... zo'n foto wil ik wel zien, misschien wil Wesley die maken als hij klaar staat voor de beslissende penalty?
Allemaal leuke antwoorden . Een telelens is er om dingen van veraf toch redelijk groot in beeld te krijgen, alsof je een verrekijker gebruikt. Een fisheye is gemaakt om heel veel in een keer in beeld te krijgen. Bovendien wordt een fisheye niet ontworpen om, zoals bij andere objectieven, rechte lijnen recht te houden. Het effect ervan is als een "spionnetje" in een voordeur, als je erdoor kijkt zie je heel veel van de omgeving, maar dan mooi krom gebogen. Heeft z'n toepassing, maar is niet algemeen bruikbaar, in tegenstelling tot een telelens.

Toegevoegd na 3 dagen:
da's nogal een andere vraag! En begrijpelijk dat die vraag gesteld wordt.
Een groothoeklens (normale groothoeklens) wordt zodanig berekend dat ie een groter als "normale" beeldhoek geeft, maar met zo weinig mogelijk vertekening. Recht lijnen moeten (zoveel mogelijk) recht blijven. Als de hoek erg groot wordt, krijg je wel een ander soort vertekening, alles wordt namelijk uitgerekt naar de hoeken toe. (Een groep personen opgenomen met een 18, 16,14 of zelfs 12 mm objectief op een full size camera geeft aan de mensen in de hoeken, en ook al aan de kant, een uiterlijk alsof ze vreselijk de bof hebben)-
Een fisheye groothoek wordt anders berekend: rechte lijnen hoeven niet recht te blijven, maar mogen mooi mee buigen. Hierdoor kan er veel meer op. Het hele beeld vervormt enorm, maar alles blijft wel in proporties. Werd oorspronkelijk ontwikkeld voor het maken van weer foto's: de hele hemel in één keer op de kiek.
Zou je een foto met de fisheye gemaakt heel groot afdrukken, zeg maar 2x3 meter, en er heel dicht bij gaan staan (±25 cm) om hem te bekijken, zou je (als je goeie ogen hebt) het hele beeld nagenoeg als werkelijkheid terug zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat een fisheye lens gekromd beeld geeft is toch zeker niet het doel (zoals jij het nu bijna uitlegt) maar een (ongewenst) bij effect?!