Waarom als je filmt in de zon, krijgt het beeld een paarse kleur?

Soms kom ik op Youtube filmpjes tegen, welke gemaakt zijn met een goedkope camera/camcorder. Deze filmpjes komen op een gegeven moment de zon tegen en dan, zie je vaak, een hele paarse streep (of roze, hangt er vanaf hoe je t ziet). Mijn vraag is, waarom die kleur?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
1.9K

Het beste antwoord

Wat je omschrijft is een aberratie (lees: een fout veroorzaakt door de lens of sensor van je camera), en het kunnen 2 dingen zijn:
- Als het een streep of lichtpuntjes dwars door het beeld betreft, dan wordt dit bekend als "flare" (zie foto 1), en het ligt aan de lens.
- Als het beeld in zijn geheel paars wordt, of paarse punten of streepjes overal verschijnen, dan is dat meestal niet alleen de 'schuld' van de lens, maar ook van de sensor, en dat is "blooming" of "purple fringing" (zie foto 2) Volgens mij heb je het over blooming.

Flare kan soms een gewenst effect zijn (denk b.v. aan de reflecties van de zon op het water bij een zonsondergang) Flare ontstaat door de reflectie van het licht tussen de lagen glas binnen de lens van de camera. Vandaar ook de geometrische patronen (gelijk aan de vorm van de lenzen)

Blooming is heel nauw gerelateerd aan een bekend probleem van digitale fotografie, de chromatische aberratie (CA), en is altijd zeer ongewenst.
Blooming is een extreme vorm van CA en wordt veroorzaakt door een saturatie van de pixels van de sensor, die te veel licht krijgen van één enkele kleur en dan 'op hol' slaan. De reden waarom de pixels paars worden is dat paars licht en met name UV-licht een kortere golflengte hebben, en dan wordt paars en UV-licht meer gediffracteerd dan de andere kleuren. Dus alle andere kleuren worden 'normaal' weergegeven op de film, terwijl de paarse kleuren 'uitschieten'. Het is lastig om het op een eenvoudige manier uit te leggen, dus verwijs ik je naar de link.
Wel is belangrijk om te weten dat hoe kleiner de lens (en vaak ook hoe goedkoper!) hoe groter de kans dat blooming ontstaat. Vandaar ook dat je dit het vaakst ziet op YouTube, waar de films gemaakt worden met telefoons die lenzen hebben van 0,5 cm in diameter.
Tegenlicht is de tweede ingrediënt voor een 'succesvolle' blooming op je film.

Toegevoegd na 4 minuten:
Voor de compleetheid:
Flare is lastig om te verwijderen met fotobewerking software (b.v. Photoshop), maar zeker niet onmogelijk.
Blooming en CA is verrassend eenvoudig om op te lossen, omdat het maar één kleur betreft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Is het niet zo dat juist rood meer diffractie ondervindt dan paars? Ik onthoud altijd maar dat rontgenlicht en gammastraling (nog veel verder van het zichtbare spectrum dan UV-licht) juist vrijwel niet onderhavig zijn aan diffractrie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb 10 minuten zitten nadenken, want je redenatie klinkt hartstikke logisch, maar ging tegen alles in wat ik over chromatische aberratie en fotografie weet!! Dus ik heb het uitgezocht, en ik denk dat ik het goed heb. Zie hier hoe een prisma werkt:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Prisma_(optica)
Hier kan je makkelijk zien dat rood licht (lange golflengte) minder gediffracteerd wordt dan paars (korte golflengte) licht. Je kan dat ook met de juiste formule berekenen, maar ik zit nog steeds zwaar onder de diazepam vanwege spierkramp in mijn nek, en kan niet zo helder denken, dus laat ik het aan je over ;-)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dispersie_(natuurkunde) Dat paars randje bij chromatische aberratie (CA) komt ook omdat UV-straling (die je normaal gesproken niet zou zien) zó veel "schuift" dat het zichtbaar wordt, en de pixels van de sensor tóch een respons geven.
Daarnaast is het zo dat CCD-sensoren gevoeliger zijn voor UV licht dan een traditionele film, vandaar dat CA een relatief groter probleem is geworden in de digitale tijdperk van de fotografie. Correct me if I'm wrong, please!!
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik heb je links bekeken, en je hebt inderdaad gelijk. Blauw licht wordt meer gebroken dan rood licht. UV-licht wordt dus zelfs nog meer gebroken dan blauw licht, en dat veroorzaakt inderdaad de gevreesde paarse rand bij digitale camera's (en inderdaad, CCD's zijn gevoeliger voor UV dan film, en dat is een extra reden voor een UV-filter op je objectief). Ik denk dus dat je antwoord klopt, en dat ik nog eens goed moet kijken waar en waarom dan de omslag plaatsvindt wanneer je richting roentgen en gamma gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laat het mij weten!!... desnoods met een privé bericht.
Ik ben nu ook reuze benieuwd!! Vandaar ook dat ik laatst véél te véél geld heb uitgegeven aan een nieuwe lens voor mijn toch niet zo spectaculaire maar wel betrouwbare EOS 500D, en... wat een verschil, zeg!
... en uiteraard ook meteen een fatsoenlijk B+W UV-filter.

Andere antwoorden (1)

De streep is afkomstig van een overbelasting van de lichtgevoelige delen van de sensor. De paarse kleur is afkomstig van de berekening van het signaal na de opname. Er zit een stuk je software in de camera die vooral met blauw en rood een verbetering probeerde te maken. Door dit te doen krijg je deze kleuren in de streep.