Ik heb een Canon 550d. Ik wil graag een macrolens, om bij wijze van spreke de ogen van een vlieg te kunnen vastleggen. Welke lens heb ik nodig?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat voor lenzen heb je nu bij je 550D?

Antwoorden (2)

Zelf heb ik een 500D, die in vele opzichten vergelijkbaar is (maar die van je toch beter... grrrr.... ;-) )

Het hangt af van wat je met macro fotografie wil doen.

Ik zou je aanraden om niet meteen een dure macro lens aan te schaffen... al zal je met een échte macro lens de beste resultaten bereiken.
Misschien kan je eerst proberen on een tussenring (in het Engels "extension tube", zie 1e foto) aan te schaffen, die stukken goedkoper is dan een nieuwe lens. Voor je oriëntatie: de set van 3 tussenringen van Kenko kost €179, en de allergoedkoopste macrolens voor Canon kost €269.
Zie de links voor een uitgebreide omschrijving van de mogelijkheden van een tussenring, maar in het kort komt op het volgende neer:
Door de extra afstand tussen je lens en de sensor, krijg je een enorme verlaging in de minimale scherpstelafstand (lees: je kan met de lens de kop van de vlieg bijna aanraken, en toch scherpstellen), een lichte vergroting van je onderwerp (altijd mooi meegenomen), en een dramatische reductie in de scherptediepte (=mooie, onscherpe achtergronden)

Afhankelijk van wat voor lenzen je hebt, is zo'n tussenring een uitstekende keuze. Zelf heb ik al meer dan 2 jaar de set van Kenko in het bezit, en ik kan met mijn twee lenzen (EF-S 15-85 en EF DO 70-300) de meest prachtige macro opnames maken. Check maar even in de tweede foto het brandend lontje van een kaars die ik zojuist, even snel om naar jou te sturen heb gefotografeerd. Is dat wat je wil?
Zelfs met een basislens (b.v. de standaard EF-S 18-55) kan je ongelofelijke resultaten bereiken met een tussenring!

Nog een voordeel: een tussenring stop je zo in je broekzak, bij wijze van spreken, dus hoef je niet een extra lens op pad mee te nemen, en kan je altijd een prachtige macrofoto schieten.

Als je toch voor een macrolens wil gaan, dan is je budget de enige beperking.
Voordeel van een macrolens is dat deze ook uitstekend geschikt zijn voor portretfotografie.
Op de site in de link vind je de beste info beschikbaar op het internet over Canon lenzen.

Veel wijsheid met de aanschaf en veel plezier met foto's maken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi volledig antwoord inclusief advies en een alternatief. + je
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat heb ik ooit geprobeerd met de tussenring van een kennis. Op zich lukte het wel, maar ik vond het een hele gedoe, en de kans dat de lens stof kreeg was voor mij niet echt geruststellend.
Was wel een leuke oefening, dat geef ik toe! :-)
Ik heb al jaren deze lens: http://www.sigmaphoto.com/shop/105mm-f28-ex-dg-macro-sigma
Heb ik destijds zo'n 500 euro voor betaald als ik het me goed herinner.
Ik heb er o.a. de foto's mee gemaakt die je in bijgevoegde afbeelding ziet.