Hoe en waar kun je inspiratie opdoen voor het fotograferen?

Misschien een rare vraag, maar ik ben gek op fotograferen, heb veel te weinig tijd en wanneer ik tijd heb, heb ik geen inspiratie. Dan weet ik bv. niet wat ik moet fotograferen. Er gaat van alles door mijn hoofd heen wat ik graag wil doen, maar als het eenmaal zover is dan weet ik het gewoon niet. Zou ook graag met macro beginnen, maar ben bang dat wanneer ik een dure lens voor mijn Canon Eos 500d koop dat ik het naar een paar keer al weer zat ben. Misschien dat er clubs of liefhebbers in mijn omgeving wonen die gezamenlijk willen gaan fotograferen en dat die mij kunnen inspireren, maar als dat zo is, hoe vind ik die dan? Andere tips voor het opdoen van inspiratie zijn natuurlijk ook welkom.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
1.8K

Het beste antwoord

In Enschede zit een actieve fotoclub, die allerlei activiteiten en workshops organiseert: http://www.foton.utwente.nl/drupal/?q=home. Bovendien kun je, via het internet, ook altijd andere mensen uit de omgeving vinden die het best leuk vinden om samen iets te gaan ondernemen. Of bijvoorbeeld zelf een oproep plaatsen: http://forum.zoom.nl/viewtopic.php?t=16936&postdays=0&postorder=asc&start=0

Inspiratie hangt vooral af van je interesses. De ene fotograaf trekt het liefst de natuur in, terwijl een ander zich juist aangetrokken voelt tot het fotograferen van gebouwen of mensen. Ook tijdens foto-exposities kun je vaak een hoop ideeën opdoen. Of ga gewoon naar de markt of bezoek een evenement. Inspiratie genoeg!

Als je macrofotografie wilt uitproberen, begin dan met je gewone camera, zonder meteen allerlei dure lenzen aan te schaffen. Zelf met een goedkope digitale camera kun je, met een beetje moeite, best aardige close-ups maken.

Veel fotoplezier!
Pieter2011
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord en links. +
Alleen maak je met een gewone standaard lens (18-55) geen echte macrofoto's...

Andere antwoorden (5)

Mijn beste tip is: Schrijf je goede ideeën op, wanneer ze in je brein ontspruiten! Dit hoeft niet lang, als je met een paar steekwoorden een geheugensteuntje hebt, dan kun je er lekker mee aan de slag als je tijd en zin hebt.

Een fotoclub is leuk, maar gezien je niet veel tijd hebt, moet je je afvragen of je hier dan wel tijd voor vrij wilt maken. Je moet je dan ook op de onderwerpen concentreren waar het op de club over gaat. Dit kunnen ook onderwerpen zijn die jij minder interessant vindt.

Het leuke van een club is wel dat je gestimuleerd wordt anders te kijken dan je van jezelf gewoon bent en dat er met een kritische blik naar jouw werk wordt gekeken. Je kunt dan je blik verruimen en beter worden in fotograferen.

Ik heb geen idee in welke omgeving je woont, dus ik weet niet of ik toevallig een club in jouw buurt weet... :-P

Ogen en oren openhouden en over je hobby praten met zoveel mogelijk mensen, kan helpen om gelijkgestemden te vinden. Laat bijvoorbeeld je vrienden en familie weten dat je iemand zoekt om het fotograferen wat meer uit te diepen. Via via kun je aan een leuk contact komen, bovendien is niet geschoten sowieso al mis!

Succes en vooral veel plezier! Je hebt een mooie hobby uitgekozen... ;-)

PS Je kunt lenzen eventueel ook tweedehands kopen. Dat is stukken goedkoper en aangezien je bang bent dat je interesse na een paar keer macrofoto's maken weer wegzakt is het wellicht een goed idee om de lenzen voor jouw aankoopprijs ook weer te kunnen verkopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eén van de remedies tegen een zogenaamd ‘Photographers Block’ is het Internet afstruinen naar mooie voorbeelden. Niet dat je deze beelden meteen moet gaan imiteren, maar het kijken naar andermans foto’s levert vaak de beste ideeën op voor eigen fotowerk. Hele goeie startpunten zijn altijd de Galerijen van Fotocommunity.de/.com/.it/.es/.fr en een echte aanrader is natuurlijk 1x.com. Prachtige fotografie om je te laten inspireren.

Maar vaak zie je daar voorbeelden die je niet 1-2-3 zelf kunt maken. Een mooi landschap in de Alpen kan je wel inspireren, maar daar heb je weinig aan als je in een vlak land woont. Je kunt wel helemaal lyrisch worden van een macro van een uitheems insect, maar als je het met de irritante Nederlandse huisvlieg moet doen, is dat toch weer net even iets anders. Laat staan de prachtige voorbeelden van fotografen die je alleen kunt maken met veel kostbare apparatuur en ‘props’...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal geen rarre vraag en vaak liggen de onderwerpen aan jouw voeten. Denk niet te moeilijk en begin ergens in de tuin, op jouw tafelblad, Een club of cursus bij een cultureel centrum werkt ook inspirerend. Vakanties is ook altijd mooi om foto's te maken.
Kijk maar eens bij mijn foto's.
http://www.flickr.com/photos/jeroenhensen/
Misschien doe je dan wat ideeen op
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je toch overweegt een macrolens te kopen, wordt je werkgebied vanzelf groter (of kleiner). Voor leuke macro fotografie hoef je niet eens de deur uit. Denk aan zoiets simpels als een speelgoed autootje of lego mannetje met extreme verlichtingen. Ga op je knieën door het park of je tuin en kijk naar dingen die je gewoonlijk niet opvallen, zoals roestige schroeven, de textuur van een bloemblad. Wat je ook kan doen is een thema in je hoofd nemen, geef jezelf een opdracht; het kan al heel simpel zijn, neem bijvoorbeeld als thema "lucifers". Fotografeer de lucifers in alle mogelijke standen en hoedanigheden die kan bedenken; net ontbrandend (uitdaging), gebroken, op een stapel, in het doosje met extreme schaduwen en lichtval. Als je eenmaal begint komt de inspiratie vanzelf. Zelf heb ik op deze manier honderden macro foto's gemaakt.

Toegevoegd na 10 minuten:
Wat ook een leuke techniek is om mee te spelen in niet zo ingewikkeld, is tilt-shift. Zoek een hoge plek zoals een flatgebouw, of het dak van een parkeergarage en maak een foto van de dingen beneden. Er is genoeg software om dit effect achteraf te bereiken en in photoshop kan het ook, heb je dus geen tilt-shift lens voor nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet zo moeilijk hoor..........ga je fietsen of wandelen.maakt niet uit....altijd je fototoestel bij je houden.........schiet maar raak.
Maar ook een foto van een kopje koffie op terras........met een mooie schuimkraag.neem een foto..stilleven........
enz enz........gaat vaak om het onverwachte......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+