is het mogelijk om oudere objectieven met ander soort sluiting op een nieuwer soort camera te zetten?

Ik heb een Canon F50, eerlijk gezegd geen idee wat het bouwjaar is, en vandaag enkele objectieven gekregen van een vriend. Nu heeft mijn camera een bajonetsluiting, en die gaat niet samen met die van de objectieven.
Is er een manier om deze toch passend te krijgen, bijvoorbeeld door middel van een tussenstuk? Het zijn namelijk prachtige lenzen; waaronder 1 groothoeklens.
Alvast heel erg bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Doorgaans kan dat zeker. Zelf heb ik een Pentax camera, dus ik ben niet zo thuis in de Canon aansluitingen. Bij Pentax kun je gewoon adapter ringen krijgen die je/op de camera draaid. Vervolgens past je oude objectief hierop. Je moet dus nagaan welke aansluitingen je huidige camera heeft en welk er op je oude objectieven zitten. Dit zal voor Canon ook vast en zeker kunnen.

Bij Pentax werkt overigens niet iedere adapter even soepeltjes. Vooral de adapters van andere fabrikanten dan Pentax zelf zijn nog wel eens matig van kwaliteit. Iets dergelijks zal vast ook opgaan voor Canon. Even wat rond-googlen dus voordat je iets aanschaft.

Meestal werken de oude lenzen niet met de hedendaagse mogelijkheden van je camera. Je zult dus bijv. handmatig moeten scherpstellen en het diafragma met een draairing moeten instellen. Indien dit voor jouw objectieven opgaat moet je even in het boekje van de camera kijken welke instellingen je moet aanpassen.

Er bestaat veel oud glas van prima kwaliteit wat je voor een zacht prijsje van Marktplaats kunt plukken. Veel mensen dumpen hun oude spullen omdat het allemaal niet meer automatisch, licht of klein genoeg is. Zelf vind ik het wel nostalgisch spul. Leuk om mee te spelen.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij Canon is het soms mogelijk, hoewel je waarschijnlijk een hoop functies mist, zoals automatisch diafragma en zeker autofocus. Je schrijft er niet bij welke vatting de objectieven hebben, anders kon je beter antwoord krijgen.