Hoe zwart-wit foto's maken?

Ik wil zwart-wit foto's maken, maar moet ik mijn toestel dan onmiddelijk zo afstellen of moet ik eerst mijn foto's gewoon (in kleur) maken en dan via een fotoprogramma omstellen in het zwart-wit?
Die laatste vind ik maar niets, ik laat mijn dan altijd verleiden om de foto's in het kleur telaten. Wat vinden jullie hier van één domme vraag of niet. ;)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
6.8K

Antwoorden (4)

Als je jezelf niet helemaal vertrouwd, zou ik je toestel op zwart-wit zetten, als je per sé z/w foto's wilt hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De camera het omzetten laten doen, is een makkelijke manier om snel zwartwit-foto's te krijgen.
Maar eenmaal zwartwit, kan je ze niet meer in kleur krijgen.

Als je eerst als zwart-wit fotografeert, kan je natuurlijk de foto's die je in zwart-wit wil hebben naar een andere map kopiëren, en die dan omzetten.
Dan heb je ze zowel in zwartwit als in kleur.
Iets meer werk, maar het voordeel is dat je dan achteraf nog kan kiezen wat je het mooiste vindt.

De verleiding van het in kleur laten is dan niet meer erg. Je hebt ze zowel in kleur als in zwartwit.
Tevens kan je meteen zorgen voor een mooi contrast, bv het donker net iets zwarter maken en/of het lichte net iets witte.
11 jaar geleden
In elk fotobewerkingsprogramma kan jij je foto's overzetten in zwart/wit.
ook die door windows standaard op je computer wordt geleverd zoals windows live photo galerie.
Daarbij kan je ook de tint zonodig nog aanpassen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je het goed wil doen, en dat is niet zó eenvoudig, dan inderdaad naderhand op de PC. Als je n.l. de camera zwart wit laat maken, wordt het ook een JPG, met alle nadelen van dien. Een RAW bestand is 12 of 14 bit, dus veel beeldinhoud en een groot dynamisch bereik. Je kunt daarmee in een beeldbewerkingsprogramma mooie luchten en doortekende schaduwen krijgen in je zw/w bestand, in JPG gaan die beiden verloren.