wat is het verschil tussen een 18-35mm en een 75-300mm lens?

De precieze getallen weet ik helaas niet, ik ben vooral benieuwd hoe het zit met die millimeters en wanneer je welke lens gebruikt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
7.7K

Antwoorden (5)

Een 18-55mm lens is een breedhoeklens, en de 75-300mm lens een telelens.
Breedhoeklens = voor kleine afstanden en brede opnames.
Telelens = voor grote afstanden (je kan er ver mee inzoomen) en macro-opnames.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Korte brandpuntsafstand = groothoek, 35mm = normaal
Lange brandpuntsafstand = telelens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit bepaald de brandpuntsafstand. Hoe kleiner het getal hoe korter de brandpuntafstand en hoe korter de fysieke lens is. Een 18-35mm lens is een groothoeklens. Hier kun je een hele brede foto mee maken. 75-300mm is een zoomlens. Hier kun je dus heel ver mee inzoomen, maar je krijgt een veel smaller kader. Het verschil tussen bijv 75mm en 300 mm is dus de mate van toegepaste zoom, het bepaald dus hoe 'ruim' het kader van de foto is. Voor beide lenzen betekent dus dat je (bij de eerste in beperkte mate) kunt varieren van kader door gebruik te maken van de zoom, waardoor je traploos de brandpuntafstand kunt vergroten of verkleinen over het aangegeven bereik.

Er bestaan ook lenzen met een vast brandpuntafstand. Bijvoorbeeld 50mm. Hiermee kun je dus niet zoomen, je hebt altijd hetzelfde kader. Wanneer je een object dichterbij wilt fotograferen, zul je dichterbij moeten lopen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Nog een kleine toevoeging: een lens met een bereik van 75-300mm is lastig om te maken. Dit grote bereik stelt hoge eisen aan de lens. Immers wil je op iedere brandpuntafstand een hoge beeldkwaliteit hebben. Deze lenzen zijn vaak erg duur. Indien ze niet duur zijn, zal de kwaliteit daar ook naar zijn. Dit is ook de reden dat er niet simpelweg een lens is voor het gehele bereik. dus een lens die zowel groothoek tot superzoom kan. Het is vrijwel onmogelijk om dan een goede beeldkwaliteit te garanderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beide lenzen zijn zoomlenzen. Ik neem aan dat je dit begrip kent. Inzoomen is het object dichterbij brengen (vergroten)
De mm. staan voor de brandpunt afstand. Hoe kleiner de brandpuntsafstand hoe groter de beeldhoek. Dus hoe meer je op de foto krijgt. Bij 18 mm kun je zelfs, als je niet uitkijkt je eigen schoenen fotograferen, bij een opname vooruit. Een ander voorbeeld: je hebt een kamer vol met bezoek. Als je in het midden van de kamer staat heb je met een 18 mm lens alle bezoekers met twee foto's in beeld. Hoe langer de brandpunt afstand hoe meer foto's je nodog hebt.
Een goede groothoeklens is ook duur omdat deze lenzen makkelijk vertekenen aan de randen. Algemeen: elke goede lens is duur. Een bijkomend nadeel van telelenzen is dat je een statief nodig hebt om scherpe foto's te maken. Tevens zal de hoeveelheid licht die door de lens komt kleiner worden naarmate de de brandpuntafstand langer wordt. Ook zijn er nog verschillen in scherpte diepte (van welke afstand tot welke afstand de opname scherp wordt weergegeven).
Uiteraard wordt dit mede bepaald door het diafragma getal. Maar wellicht voert dit te ver.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag is tamelijk algemeen gesteld. een 18-35 op een kleinbeeldcamera ( 24 x 36 mm formaat) is een pure groothoek (meer erop dan standaard) de 75-300 in dat geval een telezoom portret tot redelijk tele. Op een crop camera is de eerste ongebruikelijk, namelijk groothoek tot standaard, de tweede tele tot stevig tele.
De eerste zou je als landschap of interieur lens gebruiken, de tweede voor portretten en opnamen op afstand.
Uit de vraagstelling maak ik op dat je niet echt met fotografie bezig bent, anders zou je de vraag anders hebben gesteld.