Is 5 megapixel veel?, of krijg je zo af en toe wazige foto's?

Toegevoegd na 16 minuten:
Ik ben aan het twijfelen tussen 2 smartphones, sony xperia s en de sony ericsson xperia play. Ik vind het aantal pixels toch wel erg belangrijk. Ik wil wel de play maar die heeft maar 5 MP en de s heeft er 12.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
5.6K

Het beste antwoord

Zoals al is aangegeven moet je eerst bepalen waarom je meer megapixels belangrijk vind. Het heeft namelijk niet zoveel met de kwaliteit te maken, het geeft het aantal beeldpunten aan waaruit de afbeelding is opgebouwd. Alleen als je op groot formaat wil printen is megapixel belangrijk.

Om het een beetje concreter te maken allemaal zal ik een proefberekening voor je maken.

Ik ga even uit van het afdrukken van twee veelgebruikte formaten, namelijk: 10x15cm (standaard foto) en 20x30cm (ongeveer A4 formaat). We gaan berekenen hoeveel megapixel nodig is om deze formaten te kunnen afdrukken terwijl we uitgaan van 300ppi(pixels per inch). Dit is de standaard voor drukwerk en zorgt ervoor dat de pixels dusdanig klein zijn weergegeven dat de individuele pixel niet of nauwelijks zichtbaar is. Met minder ppi kun je echter ook al heel goede afdrukken maken.

10X15cm (standaard foto):

(10/2.54)*300=1181px
(15/2.54)*300=1771px
1771*1181=2091551px ≈ 2,1 Megapixel

20x30cm (ongeveer A4 formaat):

(20/2.54)*300=2362px
(30/2.54)*300=3543px
2362*3543=8368566px ≈ 8.4 Megapixel

Trek je conclusies. Met 12 megapixels kun je dus hele grote foto's printen. Met 5 megapixel kun je ook al heel erg behoorlijk uit de voeten. Zeker als je minder dan 300 ppi wil printen.

Wat wazigheid betreft: Hier is al het nodige over gezegd. Dit staat los van pixels.

Het belangrijkste is de kwaliteit van de CCD of CMOS (wat ze ook in telefoons gebruiken) en nog belangrijker, de kwaliteit van de lens.

Overigens wil ik het nog wat lastiger te maken door te stellen dat in een telefoon meer megapixels eerder slechter is dan beter. Dit komt doordat de lichtgevoelige sensor (CCD, CMOS) op een heel klein oppervlak in nog kleinere pixels moet worden verdeeld. Hierdoor worden de individuele pixels minder lichtgevoelig en kan er sneller ruis optreden. Deze ruis moet dan weer bestreden worden met filters. En een slecht filter kan wel degelijk een matige foto opleveren!

Oftewel, lees reviews over beide telefoons, bedenk hoe groot je wilt printen, bekijk voorbeeld opnames uit de reviews. Maar die megapixel onzin moet echt eens de wereld uit.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ter verduidelijking: Voor een losse camera gaat het verhaal van meer megapixels>meer ruis in mindere mate op. Dit heeft er alles mee te maken dat daar grotere sensoren in worden gebruikt. Er is dus meer oppervlak om de pixels over te verdelen. In bijvoorbeeld spiegelreflex camera's zitten de grootste sensoren, deze kunnen dus ook veel meer MP bevatten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Is niet verschrikkelijk veel, maar goed genoeg om standaard 10 x 15 cm foto's te maken. Alles onder de 3 MP wordt het wazig. Je zit er dus ver boven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
megapixels zegt niks over de kwaliteit van de foto's. Ons oude fototoestel heeft 3.2Mp maar maakt verschrikkelijk goede foto's. Zelfs nog beter dan ons nieuwe 8Mp fototoestel. De lens is het belangrijkste onderdeel.
De megapixels zeggen vaak niet echt veel over de kwaliteit van de foto's. Hiermee kun je de resolutie van de foto's bepalen. Hoe groot je ze zou kunnen uitprinten dus eigenlijk.

Belangrijker bij een camera is de lens, megapixels worden vaak gebruikt als verkooppraatje.

Maar ik verwacht dat je wel goede foto's krijgt. Verwacht er alleen geen fotocamera kwaliteit van.

Toegevoegd na 21 minuten:
Als je de Xperia play graag wil hebben zou ik voor deze gaan. Hoewel de Xperia s meer megapixels en een betere sensor heeft.

Naar mijn idee moet je geen telefoon gaan kopen om de camera, want waarschijnlijk gebruik je de camera toch niet zo veel als je van te voren dacht.(eigen ervaring)

Als je de camera wel heel intensief gaat gebruiken kun je beter voor de Xperia s gaan. Dus dat is even een afweging maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of een foto scherp is of niet heeft niets te maken met de hoeveelheid megapixels. De hoeveelheid megapixels geeft enkel de hoeveelheid puntjes aan waarmee een foto wordt opgebouwd.

De hoeveelheid geeft wel aan in hoeverre je een foto kunt uitvergroten zonder dat deze pixelig wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meer dan genoeg voor een A4 print. Wazige fotos komen door bewegingsonscherpte, slechte lenzen of slechte scherpstelling.