Hoe maak ik goeie foto's in P60 Amstelveen?

Ik ga binnenkort naar een concert in P60, een pop, cultuur en media podium in Amstelveen, en ik ben gevraagd daar foto's te maken.

Ik heb een goeie spiegelreflex camera te leen: Een Canon EOS 350D maar ik ben maar een amateur fotograaf.

Wat zijn de beste standen/instellingen die ik kan gebruiken voor het fotograferen
- Van snelle bewegingen (gitaar/drums)?
- Van een scherpe voorgrond, wazige achtergrond (Solo's)?
- Met weinig licht?
- Van het gehele publiek?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Je grootste uitdaging zal het tekort aan licht zijn schat ik.

Ik kan hier heel veel over schrijven maar zal je een paar korte bondige tips proberen te geven.

-mits je niet tot vlak voor het podium kan komen zal een flitser weinig uithalen

-zet je camera op de Av stand en je diafragma zover mogelijk open (zo'n klein mogelijk diafragma getal)

-schroef je ISO waarde zover omhoog als je zelf wenselijk acht. (hoe hoger deze waarde hoe meer ruis op de foto maar hoe lichtgevoeliger de camera. Uit eigen ervaring weet je waarschijnlijk waar voor jouw camera de drempel ligt waar de hoge ISO waarde nog redelijke resultaten geeft. Minimaal zul je toch moeten denken aan 800 ISO)

-neem een statief mee en gebruik deze waar mogelijk.

-neem een objectief mee met stabilisatie (IS) of probeer deze te lenen.

-een objectief met een brandpunt van minimaal 200mm is denk ik wel aan te raden (of je moet vlakbij het podium kunnen komen) Zeker hier je statief weer gebruiken!

-maak gebruik van spotmeting en stel je belichting af op het gezicht van de zanger/drummer

-je kunt je belichtingscorrectie iets naar beneden zetten (tot max. 1 a 2 stops onderbelichten)

-maak gewoon héél veel foto's met iets andere instellingen, dan zit er meestal wel iets goeds bij ;-)

Succes!

John van Kieskeurig.nl
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Westernaut, Dennis77 is het blijkbaar niet met mij eens. Dat kan :-) Hij geeft aan veel ervaring te hebben dus ga ik ervan uit dat hij er veel kijk op heeft. Zelf heb ik echter met bovenstaande tips mooie foto's gemaakt in soortgelijke omstandigheden. John van Kieskeurig.nl

Andere antwoorden (1)

Het voert wat ver om dat allemaal kort en bondig uit te gaan leggen, misschien dat iemand anders dat beter kan doen dan ik. Echter denk ik dat je foto's gaat maken in betrekkelijk moeilijke omstandigheden. Veel zal afhangen van de situatie en daar moet je ter plekke op inspelen. Ook moet je even aangeven wat voor lens er op de camera zit. Het lijkt me dan ook lastig om wat settings te geven die mooie foto's zullen opleveren. Misschien is het handiger om je wat te verdiepen in de werking van zo'n camera. Op deze site staan eenvoudig uitgelegde tips die geschikt zijn voor de beginner. Ook voor jouw doel zijn een paar hele nuttige artikelen om te lezen.

http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/

tip: Zelf ken ik P60 niet, maar dslr camera's worden bij heel veel podia geweerd. Men vind alles met wisselbare lenzen er te 'professioneel' uitzien, en je mag hem vaak niet mee naar binnen nemen. Check dit dus eerst even bij de organisatie.