Zo'n foto van de maan (zie bijlage), is dat trucage of kan dat echt zijn op bepaalde plekken in de wereld?

Ik ben al op heel wat continenten van de wereld geweest maar nog nooit heb ik de maan heel groot gezien, terwijl je dat op zulk soort foto's wel eens ziet...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
2.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk zelf dat dit bewerkt is..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze foto moet ergens op de noord/zuidpool zijn gemaakt, want, zoals hier in nederland, staat de maan veel te hoog. Op de polen is de invalshoek veel kleiner.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huh? Als de maan net op komt staat tie toch ook laag? Vorig jaar was een avond dat je rond 19:50 ofzo naar de maan moest kijken omdat die dan op zijn grootst leek. Ik heb prachtige foto's gemaakt en ik denk dat zo'n foto ook had gekund toen als je een boom had die op een bepaalde afstand (zie tekening in antwoord) had gestaan. Nu lijkt de maan veel en veel groter door die boom ervoor en dat maakt dat het trucage lijkt maar je ziet aan het poppetje ernaast hoe groot (heel groot) de boom in werkelijkheid was.

Het beste antwoord

het zou wel mogelijk zijn denk ik.
als je met een tele lens op afstand van de boom gaat staan zoomt ver in zodat de boom net zo groot lijkt als de maan dan krijg je deze foto.

om aan te geven hoe ik het bedoel een kleine illustratie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Technisch is het wel mogelijk alhoewel het wat vreemd overkomt dat zowel de boom als de maan scherp is. Mogelijk is er een flinke telelens gebruikt. Ook zie je dat als de maan op de horizon staat, (gezien de hoek van de foto), dat het door de dampkring wordt afgeplat. Bij de zon zie je dat bij ondergang ook. Hier is de maan te mooi rond. Daarnaast kan in dit geval met een lange sluitertijd zijn gewerkt met grote scherpte-diepte en dan staat het mensje op de voorgrond toch heel mooi stil voor zo, n lange tijd.