wat is de beste iso waarde om te fotograferen in een cafe?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
3.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hangt van de belichting af in het cafe. En of het object belicht is.

Antwoorden (7)

Als je niet wilt flitsen kun je het beste je iso zo hoog
mogelijk zetten.
Wel geven veel camera's veel ruis op het beeld
bij een hoge iso waarde.

Ook zet je je diafragma zo ver mogelijk open.
Dat is dus het kleinste cijfer.

Vaak krijg je dan zo'n lange sluitertijd dat je niet meer uit de hand kan fotograferen dus is een statief nodig.
Of iets ander waar je je camera op kan vastzetten.

Wat ook vaak geadviseerd wordt:
Neem de sluitertijd waarbij jij nog uit de hand kan fotograferen.
Bijvoorbeeld 1/50 of 1/60, afhankelijk hoe vast jouw hand is.
Dat kan - met een hoge iso waarde - heel interessante foto's opleveren.
Maar dan moet je altijd rekening houden met
bewegingsonscherpte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt vooral aan de kwaliteit van de sensor in je camera. Hoe hoger de iso, hoe hoger doorgaans de ruis. Ik zou in ieder geval zeker niet verder gaan dan de maximale hardwarematige iso, niet naar de softwarematige multiplier.
Ik weet niet waarmee je fotografeert, maar zonder flits zit je al gauw aan 1600 of 3200.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten eerste is het heel erg afhankelijk van de cam. Mijn eerste camera durfde ik niet eens op 800 te zetten. Mijn huidige camera zetet ik standaard op 2500.

Weet niet zo goed wat je wilt fotografen, de mensen of het cafe zelf.

Je kunt het het best gewoon proberen in je eigen woonkamer met gedimd licht.

Met personen zou ik wel inflisten, maar niet te hard. Je kunt je sluiterijd dan verlengen.

Als het om het interieur gaat, ISO zo laag mogelijk en op een statief
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou niet hoger gaan 400,en dan zoveel mogelijk met een grote lens opening (diafragma) knippen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is afhankelijk van de kwaliteit van je camera. Je zult zelf moeten uitzoeken wat je hoogste iso waarde is waarbij JIJ de ruis nog aanvaardbaar vind.
Of die iso waarde dan ook genoeg is voor het cafe is dan nog niet duidelijk.
Zelf zou ik de laagste iso nemen en met een reportageflitser gaan inflitsen. Ook kan je met onscherpte juiste erg leuke effecten krijgen. Evenals met duurlicht flitsen op het 2e gordijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in een café heerst sfeer verlichting, en ik neem aan dat je die wilt houden. Dan heb je dus een hoge iso waarde nodig, en een lichtsterk objectief (iets van 1.8 of 1.4).
Iso op 3200, groot diafragma (die 1.8 of 1.14) en dan kijken wat je camera ervan bakt. Met mijn D7000 zou ik zelfs ISO 6400 durven gebruiken. Zorg wel voor een steuntje voor de camera, maar je zult verbaasd zijn wat je met 3200 eb 1.8 al kunt, zelfs daar! Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is of je flitslicht wilt gebruiken of niet. En of je bewegingsonscherpte artistiek gezien accepteert.

Als flitslicht niet in het plaatje past en je wilt toch haarscherpe foto's van bewegende personen, dan wordt het vrij lastig om acceptabele plaatjes te schieten, tenzij je een professionele camera hebt met een zeer lichtsterke lens op het wijdste diafragma, zeg een fullframe met een f/1.8. Als je die op zeg 1600/3200 ISO zet (sommige nieuwe doen het op 6400 ISO nog mooi ruisvrij) kun je prima uit de voeten.

Een creatieve tip als het technisch toch wat aan de krappe kant is en je gedwongen wordt om langere sluitertijden te kiezen: Het mooie is dat je dan iets wat praktisch niet beweegt kunt 'isoleren' van de rest, daar bewegende personen in de achtergrond dan wat gaan vervagen.