Is er één groot verschil tussen lenzen van f/1.4 en f/1.8?

Ik ben op zoek naar een lens "Canon EF 50mm f/1.4 USM".
Maar ik vraag mij af wat het verschil is tussen ééntje van f/1.4 en ééntje van f/1.8?
En als er een bestaat zoals dit: Canon EF 50mm f/1.4 IS USM
Of bestaat dit niet een beeldstabilisator op één niet zoomlens?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
4.6K

Antwoorden (4)

Een 1.8 lens is groter in doorsnede dan een 1.4, er kan dus meer licht naar binnen komen.
Grotere lichtsterkte maar ook een kleinere scherptediepte zullen het gevolg zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
1.4 is toch juist groter dan 1.8?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ koosknip
Dus als ik het goed versta om basketbal matchen te fotograveren is het dan beter om een f/1.8 te kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, is een fout antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4 is een grotere opening! Maar meer flitsen zullen de basketballers wel niet zo prettig vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad Gdanonym. En met een flitser krijg je donker achtergronden en zijn bijna 60% de spelers overbelicht.
Cryofiel
12 jaar geleden
Flitsen in die omstandigheden is inderdaad niet prettig voor de spelers, en slecht voor de kwaliteit van je foto's. Ik zou gaan voor een lichtgevoelige body en voor een lichtgevoelige lens. Daarbij vooraf wat proeffoto's maken onder de verlichting die ook tijdens de wedstrijd zal worden gebruikt - dit om je witbalans in te stellen. Of raw fotograferen en je witbalans achteraf in een bewerkingsprogramma instellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lichtgevoelige objectieven bestaan niet. Lichtsterk wel
1.4 is LICHGEVOELIGER dan 1.8. Hoe lager het nummer, hoe groter de lens opening, hoe meer licht er doorheen kan, en hoe minder scherptediepte.
Dus wat beter is voor jou, hangt helemaal af van wat je wilt doen met je lens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een lens is niet lichtgevoelig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lichtsterk is de term die we zoeken.
Als het antwoord hierboven, maar dan omgekeerd...
1.4 heeft een grotere opening, het objectief in de lens heeft dus ook een grotere afmeting en moet dus beter zijn geslepen.
Kortom de grootste verschil is de PRIJS.

Het verschil in beeldkwaliteit is in mijn optiek minimaal. En het verschil in fotograferen omdat je een iets snellere sluitertijd kunt kiezen, of iets kleinere scherptediepte kunt krijgen, is ook vrij gering.

Ik zou voor de 1.8 gaan. Maar mijn 50mm lens 1.8 gebruik ik uitsluitend voor portretten, of studio fotografie.
Op pad heb ik vaak een 17-55 F2.8 lens mee.

Toegevoegd na 2 minuten:
Stabilisatie zou voor mij overbodig zijn. Aangezien ik voor de 50mm ook studioflitsers gebruik en soms nog icm een statief.
Het is dus ook maar net waarvoor je de lens gaat toepassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt Gdanonym, ik zou die lens gebruiken in basket zalen.
Maar ik heb maar een Canon 450D en kan mijn iso niet super hoog instellen, het max is maar 400 iso en merk dan al één klein beetje gruis.
Het verschil is dat de 1.4 2/3 stop (diafragma) meer licht doorlaat, en daarom een groter glas heeft en daarom een stuk duurder is. Soms kan het nodig zijn. Ik weet niet of ze ook met stabilisatie bestaan.
Om je vraag dus "sec" te beantwoorden: de 1.4 is duurder!