Canon Eos 1100D + EF-S 18-55 mm DC III : heeft deze spiegelreflex camera met die lens maar 3x optische zoom?

Ik ben aan het denken om een Canon Eos 1100D aan te schaffen, maar ik zag nu net dat als ik deze koop met de bovengenoemde lens erbij, dat ik maar 3x optische zoom heb. Klopt dit? Ik weet niet goed wat ik moet doen, want ik zou heeeeeeeel erg graag een spiegelreflex camera kopen, maar ik zou ook heeeeeeel erg graag wat meer zoom hebben (10x minimum). Moet ik een andere lens bij kopen? Of gewoon de camera kopen zonder lens en er een andere voor kopen? Of de camera best niet kopen en toch voor een compact camera gaan? Mijn budget is namelijk niet al te groot en ik kan het me niet veroorloven om 500 euro aan een camera alleen uit te geven : de Canon Eos + EF-S 18-55 mm DC III zou komen op 333 euro en dat vind ik niet veel voor een reflexcamera, maaarrr.....

Toegevoegd na 9 minuten:
Mijn budget zal 400-450 euro zijn. Kan ik hiervoor een Canon Eos 1100D kopen + een lens met genoeg zoom? (dit hoeft geen 30x zoom te zijn, met 8x-10x ben ik al heel blij)

Toegevoegd na 1 dag:
Raar maar waar, ik ben voor een Panasonic Lumix TZ8 gegaan! 189 euro maar en geen extra snufjes, maar zeer goede beeldkwaliteit dankzij de Leica lens! Ik ben heel blij met het toestelletje en meer dan mooie foto's heb ik niet nodig. Ik ga nu sparen voor een goede spiegelreflex om later ineens het volledige pakketje te kunnen aanschaffen zodat ik niet alles half half moet doen (zoals het nu zou zijn).
Allemaal bedankt voor je uitleg. Met de tips over lenzen kan ik zeker rekening houden als ik later een spiegelreflex koop.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
1.8K

Het beste antwoord

18*55mm is zowieso niet zo geschikt als stndaard lens. Dit is een vrij sterke breeldbeeld lens. Je ogen kan je vergelijken met een 50-60mm lens; Die hebben ongeveen de gelijke beeldhoek. Nou kan het zo zijn dat de lens nog een vergrotingsfactor kent van 1.35 tot 1.5 afhankelijk van de sensor, maar dan nog kom je op een 30-75mm lens.

Als je echt een redelijk tele bereik wilt hebben (je optische zoom) dan denk ik dat je beter OF een compact koopt (waarom zou je graag een spiegelreflex willen?) OF een andere lens erbij kiest (Denk aan een 35-110mm).

De 3X optische zoom is overigens echt een maatvoering uit compactcamera's waar je niet veel aan hebt als je wilt bepalen wat je op de foto kan zetten..

Toegevoegd na 14 minuten:
De 'zoom' is niet relevant. Je moet weten: Wil je macro fotograferen. Of landschappen. Gebouwen of vogels. Als je dat weet, kan je daar de beste lens voor kopen. Ik heb zelf als universele lens deze: http://usa.canon.com/cusa/consumer/products/cameras/ef_lens_lineup/ef_24_105mm_f_4l_is_usm maar die is te duur voor jou.

als je niet te veel te besteden hebt, is dit een grappig instap model: http://www.fotokonijnenberg.nl/product/9425/tamron-18-200mm-f-35-63-xr-di-ii-canon.html

De F 3.5-6.3 geeft aan hoe makkelijk deze lens licht doorlaat. Dat is bij deze lens niet ideaal. Voor binnenwerk is deze lens dan ook niet zo geschikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Die lens is normaal voor een kitlens bij een nieuwe camera. Zoals hierboven wordt gezegd met een cropfactor erbij gerekend 50mm.

Je kunt naar een camera gaan zoeken waar een 18-135mm lens als een kitlens wordt verkocht. Daar heb je veel meer zoom mee.
Pin je echter niet zo van op 8x of 10x zoom, in de SLR wereld komen deze termen niet voor. Het is altijd meer een verkooppraatje geweest. Als je camera 10x zoom heeft en 12Mpixel had, dan had je een betere camera als je buurman. Dat is helemaal niet waar en dus ook niet de juiste argumenten.

Zelf maak ik betere foto's met een 18-55 lens, dan met een telezoomlens.

Toegevoegd na 2 uur:
Een 10x zoom is ook moeilijker te halen voor een SLR camera. Dat komt technisch gezien door de grotere sensor. Bij de compact camera's en dus ook veel kleinere sensor, is de cropfactor van belang, dit is een vermenigvuldiging van de brandpuntafstand.

In het kort, een full-frame camera met een 50mm lens, is de optische zoom 1x. Die 50mm is echt 50mm voor de camera.
Heb je een SLR, maar geen full-frame, dan moet je 50 vermenigvuldigen met 1.5 (nikon). Dus wordt dan in feite voor de camera 75mm. Dus eigenlijk een beetje meer telelens.
Voor compact camera's zijn de sensoren nog veel kleiner. Dus zal een 50mm lens nog meer tele zijn. Het is dus voor compact eenvoudiger om 10x zoom te behalen.
Voor een full-frame kom je al gauw op een 500mm lens. Deze lenzen zijn mega duur en loeizwaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom neem je met jou budget niet een canon piwershot hs40 is?
Die heeft 35x zoom! Van 28-840 millimeter (uit mijn hoofd)
En die kun je makkelijk betalen!
Dan heb je de functies van de 1100d maar dan met een vaste lens met een topbereik.
Mischien dan geen spiegelreflex, maar wel een camera met veel overeenkomstige functies zonder je rekening te plunderen!
Succes!